Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFougner, Marit
dc.contributor.authorStokkenes, Grete
dc.date.accessioned2018-02-01T15:08:02Z
dc.date.available2018-02-01T15:08:02Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for helseforskning, 6(1), s. 83-92en_US
dc.identifier.issn1504-3614
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481719
dc.description.abstractArtikkelen belyser og argumenterer for å bruke caserapporter som et alternativ til de forskningsmetoder som tradisjonelt har vært benyttet i bacheloroppgaven i fysioterapi i tredje studieår. Caserapportens relevans beskrives i lys av kunnskap om klinisk resonnering. Metoden gir fysioterapistudenter mulighet til å videreutvikle ferdigheter og forståelse i utøvelse av pasient-/klientrettet arbeid som er forankret i egen praksis. Artikkelen løfter fram problemstillinger knyttet til studenters vurderinger av ulike valg og prioriteringer i utøvelsen av kunnskapsbasert praksis. Med utgangspunkt i en caserapport illustreres noen utfordringer med å forene forskningsbasert kunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap på en konstruktiv måte. Artikkelen beskriver også et eksempel på en caserapport som er et samarbeidsprosjekt mellom to studenter. Den ene har behandlet en pasient med kroniske smerter, mens den andre har fungert som en ”kritisk venn” som har diskutert og stilt flere kritiske spørsmål som gir grunnlag for refleksjon over praksis og utvikling av økt kunnskap om klinisk resonnering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Bodøen_US
dc.relation.ispartofseriesNordisk tidsskrift for helseforskningen_US
dc.relation.ispartofseries6(1), s. 83-92en_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no
dc.subject.othercaseen_US
dc.subject.othercaserapporten_US
dc.subject.otherklinisk resonneringen_US
dc.subject.otherpraksisnær kunnskapsutviklingen_US
dc.subject.otherkunnskapsbasert praksisen_US
dc.subject.otherbacheloroppgaveen_US
dc.subject.otherfysioterapiutdanningen_US
dc.titleCaserapport : studentenes kritiske vurdering av egen fysioterapipraksis – en relevant metode for bacheloroppgavenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal