Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNondal, Jarle
dc.date.accessioned2018-02-01T14:43:07Z
dc.date.available2018-02-01T14:43:07Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481475
dc.descriptionMasteroppgave i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljøen_GB
dc.description.abstractBakgrunnen for denne studien er den økende interessen for ledelse i skolen, samtidig som det er gjort lite forskning på friluftsliv i skolen. Disse to overordene temaene ligger som bakteppe når situasjonsbestemt ledelse av friluftslivsundervisning undersøkes i denne oppgaven. Problemområdet retter seg mot å belyse hvilke faktorer som avgjør en lærers lederstil. Studiet kan plasseres innenfor en sosiokulturell forståelse av læring, hvor fokuset ligger på å belyse konteksten som læring foregår innenfor, og hvordan denne konteksten påvirker en læreres ledelse. Videre blir perspektiver på friluftslivets pedagogikk brukt for å belyse temaene. Conditional Outdoor Leadership Theory er benyttet for å analysere lærernes ledelse. For å svare på problemstillingen er det benyttet et flercasedesign. Dette innebærer to undervisningsopplegg i to forskjellige klasser, en på mellomtrinnet og en ved ei idrettslinje i den videregående skolen. Datamaterialet bygger på to kvalitative forskningsintervju før undervisningsopplegget, to delvis deltagende observasjoner av undervisningen og tre kvalitative forskningsintervju etter turen. Studien finner at en lærer varierer sin lederstil i undervisning etter forholdene som undervisningsopplegget foregår innenfor. Dette er imidlertid en vanskelig prosess da flere forhold påvirker lederstilen. En viktig bidragsyter til lærernes lederstil er rammefaktorer i skolen belyst gjennom kompetansemål, gruppestørrelse og tidspress. Elevenes modningsnivå og kunnskaper bidrar også. Det er klart at den fysiske konteksten som naturen tilbyr gjennom tilrettelagte områder og været bidrar til prosessen mot å etablere en lederstil. Lærerens lederstil er en avveining av hvilket læringspotensial de ulike situasjonene har. En mulig konflikt ligger i ønsket mellom å gi elevene gode erfaringer individuelt, og å gi de kunnskapene skolen sier de skal kunne. Læreren tar hensyn til alle disse forholdene, men det kan tyde på at skolen som rammefaktor bidrar mest. Det kan diskuteres om teorier om friluftslivets pedagogikk er passende å bruke på friluftslivundervisning i skolen. Det samme gjelder for teorier om ledelse. Skolen rommer en rekke faktorer som ikke er tilstede i friluftsliv på fritiden. Det kan derfor diskuteres om disse teoriene blir mer idealer og analytiske verktøy, som er vanskelige å etterleve.en_GB
dc.description.abstractThe reason for this study is the growing interest for leadership in schools. It's also done a minor research on outdoor education in the school system. These two superior themes are accentuated when situational leadership of outdoor education are examined. The problem is aimed to elucidate the factors that determine a teacher's leadership style in outdoor education. The study can be placed within a socio-cultural understanding of learning, where the focus is to shed light on the context in which learning takes place within, and how this context affects teachers' leadership. Moreover, the perspectives on outdoor pedagogy used to illustrate the themes. Conditional Outdoor Leadership Theory is used to analyse the teachers' leadership. To answer the question, there is utilised a multiple case study. This involves two educational programs in two different classes, one middle school and one at a sports specialisation course in high school. The data are based on two qualitative research interviews before the teaching program, two participatory observations of the programs and three qualitative research interviews after. The study finds that a teacher varies his style of leadership in education under the circumstances that the teaching program taking place within. However, this is a difficult process when several factors affect the leadership style. An important contributor to the teachers' leadership style are key factors in school clarified through teaching goals, group size and time constraints. Students' level of maturity and knowledge also attributes. It is clear that the physical context that nature offers through marked areas and weather is also important. A teacher’s leadership style is also influenced by the possible learning outcome in the different situations. A possible conflict arises in the differences by learning individual competencies and the prescribed knowledge the school curriculum sets. The teacher chooses a leadership style based on all these factors, but it may indicate that the school as the setting factor contributes most. It is debatable whether theories on outdoor education pedagogy is appropriate to use on outdoor education in schools. The same applies to theories of leadership. The school accommodates a number of factors that are not present in outdoors activities in their spare time. It is therefore debatable whether these theories are ideals to reckon, but difficult to achieve.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherHøgskolen i Bergen/Bergen Univercity Collegeen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.otherfriluftsliven_GB
dc.subject.otherledelseen_GB
dc.subject.otherundervisningen_GB
dc.subject.otherlederstilen_GB
dc.subject.othersituasjonsbestemten_GB
dc.subject.otheroutdoor educationen_GB
dc.subject.othermanagementen_GB
dc.subject.otherteachingen_GB
dc.subject.otherleadership stylesen_GB
dc.subject.othersituationalen_GB
dc.titleSituasjonsbestemt ledelse av friluftslivsundervisning -En casestudieen_GB
dc.title.alternativeSituational Leadership in Outdoor Education -A case studyen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway