Motivasjon, idretts og skoleprestasjoner hos elever ved toppidrettslinjer
Abstract
Formål: Formålet med denne studien var å undersøke de interne forskjellene og endringen gjennom årene som elev på videregående i et utvalg av tidligere elever ved to ulike toppidrettslinjer, og hvordan de interne forskjellene og endring over tid påvirket idrettslig nivå etter videregående. Metode: 33 tidligere elever som hadde programfag toppidrett gjennom årene på videregående besvarte en spørreundersøkelse som vurderte motivasjonsregulering, tilfredsstillelse av grunnleggende psykologiske behov, karakterer, ukentlige timer med skolearbeid utenom skoletid, ukentlige treningstimer, og idrettslig prestasjon etter videregående. Maksimalt oksygenopptak ble testet hvert skoleår på enten tredemølle eller sykkel. Deltagerne ble både analysert som en gruppe og analysert i to grupper (deltagere som nådde og deltagere som ikke nådde elite nivå etter videregående). Resultater: Deltagerne viste stor grad av selvbestemt motivasjon, tilfredstillelse av grunnleggende psykologiske behov og høye karakterer. Det var ingen signifikante endringer over tid eller forskjeller mellom gruppene på motivasjonsvariablene eller karakterene. Elitegruppen viste signifikant lavere VO2maks sammenlignet med restgruppen. Elitegruppen viste en økning i timer til skolearbeid fra første til tredje år på videregående, det var ingen endring i restgruppen. Begge gruppene viste en økning i ukentlige treningstimer i det samme tidsrommet. Konklusjon: Deltagerne i denne studien viste en overaskende homogenitet på alle variablene Purpose: The aim of the this study was to examine the internal differences, and changes during high school in a sample of former high school students who participated in an elite sports program during high school, and how the internal differences and changes over time affected level of athletic performance after high school. Method: Thirty-three former high school students who were part of elite sports programs answered a questionnaire assessing regulatory styles of motivation, basic psychological need fulfillment, grades, average hours of schoolwork outside of school per week, average training hours per week during high school, and academic achievement after high school. Maximum oxygen uptake was tested each school year in high school either on a bike or treadmill. The sample was partly analyzed as a whole, and partly analyzed in two groups (elite athletes and non-elite athletes after high school) Results: The participants showed high degree of self-determined motivation, basic psychological needs fulfillment, and high grades. There were no significant changes over time or differences between the groups on motivational variables or grades. The elite group shoved significantly lower VO2max compared to the non-elite group. The elite group showed an increase in schoolwork hours from 1st to 3rd year, there was no significant difference in the non-elite group. Both groups showed an increase in weekly training hours over the same time. Conclusion: The participants showed surprising homogeneity on all variables. Overall the participants were highly motivated, performed above average in school, and on the aerobic fitness test.
Description
Masteroppgave i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø