Browsing Institutt for velferd og deltaking by Issue Date
Now showing items 141-160 of 1007
-
Over the borders - Building and launching the Virtual Campus: SW-VirCamp. An external evaluation report.
(Report, 2010-09)The report presents results from interviews with staff members and students participating in the SW-VirCamp project 2008-2010. -
Akademiske hundedager
(Chronicle, 2010-09-30)Kildehenvisninger kan være så mye:sikkerhetsnett, skryt, rebus, tilsløring, pynt eller tyvegods. Det er meningsløs, dårlig og uredelig kildebruk innen akademia, skriver Ole Bjørn Rekdal i denne kronikken. -
Kunnskap, deltakelse og mestring. Minoritetsspråklige gutters erfaringer i forhold til gjennomføring av videregående skole
(Master thesis, 2010-10)Forskning viser at utdanning er viktig i forhold til muligheter for arbeid, god helse og samfunnsdeltakelse generelt. Minoritetsspråklige gutter er, i følge statistikken, en gruppen som ofte slutter på videregående skole ... -
Fontenehuset i Bergen - en rehabiliteringstilnærming for mennesker med psykiske lidelser
(Master thesis, 2010-10)Bakgrunn: Forskning viser at omtrent halvparten av den norske befolkningen vil rammes av en psykisk lidelse i løpet av livet, og at dette for mange kan medføre alvorlige konsekvenser, blant annet med tanke på tilknytning ... -
Social work-virtual campus (SW-VirCamp): Final report, public part
(Social Work – Virtual Campus, Report, 2010-11)This report aims to reach the educational sector and the field of Social Work, developers of e-learning courses and virtual campuses, as well as the evaluators of the project. The main objective for the Social Work – Virtual ... -
Onani med overraskelser
(Chronicle, 2010-11-02)Et runkende ekorn i Nabimia skapte overskrifter på forskning.no og i andre medier. Ole Bjørn Rekdal har lest nyhetssakene kildekritisk. -
Er institusjon alltid et onde, og fosterhjem alltid et gode?
(Bachelor thesis, 2011) -
Plagiat og forebygging: går vi over bekken etter vann?
(Uniped, Journal article, 2011)Artikkelen tar for seg ulike typer vanskeligheter med å avdekke plagiat i studentoppgaver og advarer mot å ha for sterk tiltro til hva elektroniske verktøy og plagiatkontrollprogrammer kan utrette i så måte. Slike programmer ... -
Barnet si stemme i fylkesnemndsvedtak
(Master thesis, 2011)Barn har gjennom barnekonvensjonen og norsk lovverk fått eigne rettar som blant anna gjev dei rett til å delta og bidra i eiga sak. Artikkel 12 i barnekonvensjonen (1989) heimlar barn sin rett til å bli høyrt i alle avgjerder ... -
E-læring med globalt fokus
(Fontene, Journal article, 2011) -
Barn i sorg
(Bachelor thesis, 2011)Barn som opplever tap av foreldre. Kva veit vi om sorg og sorgprosessar hjå barn? Og korleis kan vi som sosionom hjelpe barn i ein sorgprosess? -
Gitter, Grus og Glitter. Å følge de fotspor og stier som barn av innsatte går.
(Master thesis, 2011)I Norge blir det estimert at mellom 6000 og 9000 barn har en mor eller far i fengsel. Denne gruppen vet vi lite om grunnet lite forskning. Formålet med studiet var å få økt innsikt om hvordan barn av innsatte kan oppleve ... -
Når grensene sprenges
(Journal article, 2011)Det var noe kjent med historien jeg akkurat hadde lest: Et avisoppslag om en dusjdør av glass som regelrett hadde eksplodert, tilsynelatende helt uten forvarsel. Heldigvis ble ingen alvorlig skadet, men artikkelen inneholdt ... -
Gamle spor og nye innsikter En undersøkelse av fellesskap og handlingsrom på Ulvsnesøy oppdragelsesanstalt i perioden 1899-1904
(Master thesis, 2011)Helt fra 1881 og opprettelsen av Ulfsnesøen Opdragelsesanstalt for vanartede og forvillede Gutter, har det vært en øy for gutter med et spesielt behov for oppdragelse. I 1980 ble den nedlagt og er i dag en del av Bergen ... -
Etterlattes sorg ved selvmord
(Bachelor thesis, 2011) -
Teaching and learning community work online: can e-learning promote competences for future practice?
(Journal of Technology in Human Services, Peer reviewed; Journal article, 2011)This article presents a case study of an online course in Community Work and the learning outcomes for an international group of students participating in the course. Examples from the process of, and results from the ...