Anerkjennelse som nøkkel til samhandling : foreldres opplevelser med opphold på barn-og familiesenter - en fenomenologisk studie
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467692Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: For å sikre tidlig intervensjon der det foreligger bekymring for barnet, blir noen foreldre
henvist til barn-og familiesentre for en utredning av omsorgskompetansen.
Hensikt: Formålet med denne studien er å undersøke foreldrenes erfaringer med å være på et barnog
familiesenter.
Metode: Studien har et kvalitativt design forankret i fenomenologien. Materialet består av tolv
foreldres erfaringer gjenkalt og beskrevet i semistrukturerte dybdeintervju. Giorgis fenomenologiske
analysemetode ble anvendt. Tre sentrale tema ble fremtredende; 1) opplevelsen av veien inn 2)
opplevelsen av å være ”under lupen” over tid og 3) opplevelsen av å i være i spenningsfeltet mellom
krenkelse og bekreftelse.
Resultat: Funn kaster lys over betydningen av anerkjennelse under oppholdet og hvordan
førsteperson erfaringer gir innsikt i foreldrenes levde erfaringer, knyttet til mangel på anerkjennelse
og en følelse av å bli tingliggjort som satte seg i kroppen.
Konklusjon: En helhetsforståelse vevdes inn i den essensielle strukturen av fenomenet som var
forankret i anerkjennelse og kroppslige erfaringer knyttet til hvordan de ble møtt og intensiteten av
oppholdet. Ved hjelp av Honneths anerkjennelsesteori og Merleau-Pontys kroppsfenomenologi
drøftes det hvordan de ulike anerkjennelsesformene hadde betydning for foreldrene i denne studien
og hvordan mangel på anerkjennelse utryktes kroppslig.
Nøkkelord: Foreldres erfaringer, familiesenter, levd erfaring, anerkjennelse, kroppsliggjort
Beskrivelse
Master i Samhandling innen helse-og sosialtjenester Avdeling for helsefag 16. juni 2017