Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorErtnes, Kristian
dc.contributor.authorLandmark, Birgitte
dc.date.accessioned2017-08-07T09:06:18Z
dc.date.available2017-08-07T09:06:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2449998
dc.descriptionLandskapsplanlegging med landskapsarkitektur PL491 Avdelingen for ingeniør- og naturfag
dc.description.abstractAktiviteten stisykling og friluftsliv generelt blir stadig mer populært, og økt bruk på eksisterende stinettverk fører til at det oppstår problemer med slitasje og konflikter mellom de ulike brukergruppene på stiene. Regjeringen og andre aktører etterlyser bedre tilrettelegging for et mangfoldig og økende friluftsliv. Dagens verktøy for tilrettelegging av stier og friluftsliv er basert på målene i eldre friluftslivspolitikk som ikke er tilpasset dagens mangfold av brukere. Vi trenger veiledere som gir faste rammer for hvordan stier skal utformes og ligge i terrenget, da undersøkelser viser at dette er de viktigste faktorene for å tåle slitasje. Derfor mener vi det er aktuelt å utarbeide et forslag til veileder som tar for seg planlegging og utforming av bærekraftige stier for stisykling og flerbruk. Vi vil at forslaget til veilederen skal løse konflikter og gjøre det mer naturvennlig å ferdes i skog og mark. Vi har gjort et grundig litteraturstudie av amerikansk litteratur som omhandler planlegging, tilrettelegging og utforming av bærekraftige stier, da de har lang erfaring med tilrettelegging av stier for friluftsliv. Samtidig har vi sett på norske veiledere og retningslinjer som tar for seg naturvennlig tilrettelegging for friluftsliv og tilrettelegging av turstier. I tillegg har vi undersøkt norske særforhold slik som grunneierforhold og norske lover som er aktuelle for planlegging og tilrettelegging for friluftsliv. Dette har resultert i et forslag til veileder bestående av to deler. Del 1 omhandler overordnet planlegging og Del 2 er stidesign. Vi ønsket å teste Del 2 av veilederen for å undersøke om retningslinjene vi presenterer kan være relevante for norske forhold. Vi har gjort registreringer på tre ulike uplanlagte stier på Kaupanger i Sogn for å se på tilstanden på stiene og årsaken til tilstanden. I arbeidet med denne oppgaven har vi funnet ut at retningslinjene i vårt forslag til veileder kan løse svært mange av de typiske utfordringene vi ser i dag, ved å lage gode planer og tilrettelegge bærekraftige stier for stisykling og flerbruk. Vi ser at nøye planlegging er viktig for å få gjennomført tilretteleggingen, for å opparbeide gode forhold til grunneierne og for at tiltaket blir mest naturvennlig. Ved å utforme stier slik vi beskriver kan vi minimere slitasjen og samtidig lette på brukerkonflikten. Godt designede stier vil styre farten til stisyklister, gjøre stiene mer oversiktlige og styrke naturopplevelsen, og dermed kunne øke brukervennligheten for flere. Dette vil være med på å opprettholde attraktiviteten på stiene, minimere den totale skalden på natur og miljø, samtidig som vi kan fortsette å bruke naturen som et fristed.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.subjectterrengsyklingnb_NO
dc.subjectstisyklingnb_NO
dc.subjectstiernb_NO
dc.subjectflerbruknb_NO
dc.subjecttilretteleggingnb_NO
dc.titleDen bærekraftige stien - for stisykling og flerbruknb_NO
dc.title.alternativeThe sustainable trail - for mountain biking and multiple user groupsnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber70nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel