Show simple item record

dc.contributor.authorAlfsvåg, Pål
dc.contributor.authorStyve, Are
dc.contributor.authorLarsen, Bente
dc.contributor.authorØvrebotn, Aleksander
dc.date.accessioned2017-07-07T08:51:40Z
dc.date.available2017-07-07T08:51:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2448164
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg ansvarsfordelingen mellom los og navigatør. Gjennom intervjuer med loser og navigatører har vi samlet data om hva de sier om ansvarsfordelingen. Vi har deretter undersøkt hvilke faktorer som kan tenkes å bidra til at ansvarsfordelingen er slik. Los skal ifølge lover og forskrifter være en rådgiver for navigatørene, men det viser seg at det ikke alltid er slik. Navigatørene bruker enkelte ganger los som en avlastning for å få tid til å oppdatere seg på andre arbeidsoppgaver, som blant annet kartrettelser. Losene, på sin side, vil i mange ulike situasjoner prøve å ta mer kontroll over skipets drift enn det som ligger i rollen som rådgiver. Det er ikke uvanlig at loser lykkes med dette og faktisk tar langt mer ansvar enn lover og forskrifter tilsier. Med utgangspunkt i problemstillingen hva er ansvarsfordelingen mellom los og navigatør på bro, har vi gjennom observasjonsturer og intervju kommet frem til at det er mange forskjellige faktorer som påvirker denne fordelingen. I intervjuene har vi fokusert på norske loser og skip med skandinaviske navigatører som bruker los i Norge. Oppgaven er bygget på blant annet teorier om makt, herredømmer, selvpresentasjon, othering og representation.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectNautikknb_NO
dc.titleAnsvarsfordelingen mellom los og navigatørnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record