Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrindheim, Sara-Shirin
dc.contributor.authorNygård, Ingrid Mork
dc.date.accessioned2017-02-07T10:13:18Z
dc.date.available2017-02-07T10:13:18Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2429745
dc.descriptionIdrett og kroppsøving ID3-323 Desember 2016nb_NO
dc.description.abstractHensikt Målet med studiet var å se på hvordan kroppsøvingslæreren kan legge til rette for livslang bevegelsesglede på videregående skoler. Dette på bakgrunn av at en stor andel av den norske befolkningen ikke oppfyller anbefalingene for minimum daglig fysisk aktivitet. Ifølge formålet med kroppsøving skal faget legge til rette for en fysisk aktiv livsstil og livslang bevegelsesglede. Kroppsøvingsfaget er hevdet å være en viktig arena for å legge til rette for gode vaner for videre aktivitet. Metode I studiet er det brukt en kvalitativ tilnærming for å undersøke utvalget. Bakgrunnen for valg av metode var at vi ønsket å få lærernes personlige meninger og erfaringer. For å skaffe et representativ utvalg til intervju ble det i forkant gjennomført en forundersøkelse. Gjennom denne fikk vi inn 16 svar som ble analysert. Analysen utgjorde bakgrunnen for valg av informanter til intervju. Intervjuene ble gjennomført for validering av funn i studiet, samt var en kilde til ny informasjon. Funn I hvilken grad lærerne vektla bevegelsesglede var noe varierende. Det var også ulikt hvordan lærerne valgte å tilrettelegge for livslang bevegelsesglede, og hva de så på som hensiktsmessig undervisning for å oppnå dette. Alle tre informantene hadde et ønske om livslang bevegelsesglede for elevene. Informant 1 var den som vektla dette i størst grad og var særs opptatt av å ha det kjekt i undervisningen. Informant 2 var også opptatt av bevegelsesglede, men var også opptatt av faget måtte ha en betydning utenfor seg selv. Informant 3 hadde et ønske om å tilrettelegge for livslang bevegelsesglede, men klarte ikke å gjennomføre dette i praksis. Han valgte derfor å bortprioritere dette. Alle tre var samstemte om at variasjon i aktiviteter var viktig for å oppnå livslang bevegelsesglede hos hver enkelt elev. Konklusjon Med bakgrunn i våre funn kan vi konkludere med at vektleggingen av livslang bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget kan være utfordrende på grunn av vurderingsaspektet. Det kommer også frem at måten å tilrettelegge for livslang bevegelsesglede er ulik fra lærer til lærer. Livslang bevegelsesglede kunne med fordel blitt vektlagt i større grad, og mer bevisste holdninger rundt temaet kunne vært hensiktsmessig.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBevegelsesgledenb_NO
dc.subjectlivslang bevegelsesgledenb_NO
dc.subjectkroppsøvingslærerenb_NO
dc.subjecttilretteleggingnb_NO
dc.subjectvideregående skolenb_NO
dc.titleHvordan kan kroppsøvingslærere legge til rette for livslang bevegelsesglede?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber49nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel