Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørkheim, Svein Arne
dc.contributor.authorVågen, Anders
dc.contributor.authorHestetun, Johanne Kværner
dc.date.accessioned2016-06-14T11:13:23Z
dc.date.available2016-06-14T11:13:23Z
dc.date.issued2016-06-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2392513
dc.description.abstractDet skal i årene fremover bygges flere undersjøiske tunneler, og fokus på tunnelsikkerhet vil være et høyaktuelt tema i mange år fremover. Oppgavens mål er å besvare problemstillingen om hvordan røykventilasjon kan påvirke brannvesenets innsats, og deres arbeid med å bidra til å bevare personsikkerheten til bilister og brukere av tunnel ved brann. En del av oppgaven er innhenting av informasjon om røykventilasjon i undersjøiske tunneler; tidligere fullskala forsøk, tidligere branner og teori rundt brann- og røykspredning. Det er gjennomført intervjuer med aktuelle aktører som skal gi et overblikk over dagens situasjon; Statens vegvesen, Karmøy brann- og redningsvesen og Rogaland brann og redning IKS. Røykventilasjonens hovedoppgave er å sørge for sikker innsats og bedre evakueringsmuligheter. Forutsatt at brannvesenet får luft i ryggen ved innsats vil røykventilasjonen ivareta deres arbeidsoppgaver. Det er utfordringer med selvberging ved brann i tunnel, da det er mangel på opplæring og informasjon om selvbergingsprinsippet. Siden ventilasjonsstrategien varierer i de forskjellige tunnelene, bør den gjennomgås og om mulig gjøres mer fleksibel for å ivareta selvbergingsprinsippet og brannvesenets innsats. Kameraovervåkning i tunnel vil sørge for informasjon til VTS, noe som vil bidra til at sikkerheten til brukerne blir bedre ivaretatt. Det er utfordringer knyttet til eksisterende ett-løpstunneler med tanke på røykventilasjon for å ivareta selvberging, samt dimensjonering av røykventilasjon i forhold til potensiell branneffekt. To-løps tunneler vil ha et høyere sikkerhetsnivå enn eksisterende ett-løps tunneler da brukerne kan evakuere til sikkert sted gjennom tverrforbindelser, samt at brannvesenet har mulighet for å snu til motgående løp. I Rogfast vil sikkerhetsnivået for brukerne være høyere enn for en eksisterende ett-løpstunnel. Mange av tiltakene de prosjekterende har kommet frem til ved hjelp av analyse, anbefales å bli implementert i kortere vegtunneler fremover. Verktøy som brukes til prosjektering av undersjøiske tunneler er ikke tilstrekkelig utformet etter norske forhold. Det bør utarbeides et tydeligere lovverk med veiledning, slik at forhandlinger mellom Statens vegvesen og Brannvesen i mindre grad er viktig for å opprettholde sikkerheten.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBrannnb_NO
dc.subjectIngeniør
dc.titleRøykventilasjon i undersjøiske tunnelernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel