Resultater fra tunnelbrannsimulering i FDS sammenlignet med fullskalaforsøk
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2374563Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norge er det landet i Europa med flest tunneler. Å bygge en veitunnel representerer en stor investering. Dermed er det viktig å etablere godt verifiserte verktøy, som gjør at sikkerhetskrav blir effektivt ivaretatt ved prosjektering.
Dimensjonering av røykventilasjon i tunneler baserer seg hovedsakelig på håndberegninger iht. Statens Vegvesens veinormal, håndbok 21. Det er først i senere tid, i forbindelse med utbygging av lengre tunneler, at det kreves røykventilasjon dimensjonert for å takle større branner. Det er ikke vurdert som forsvarlig å gjøre større brannforsøk i nye tunneler (f.eks. brann i vogntog) og CFD-simuleringsverktøy kan dermed være et egnet alternativ for å forutsi virkningene av brann.
En ønsker i denne oppgaven å vurdere evnen til å forutsi røykspredning i en tunnel med langsgående ventilasjon, ved hjelp av CFD-programvaren FDS. Dette oppnås ved å simulere en tunnelbrann i størrelsesorden 100 MW, basert på fullskalaforsøk fra Memorial Tunnel-prosjektet, MTFVTP. Et viktig mål med simuleringene vil være å vurdere modellens forutsigelse av den kritiske ventilasjonshastigheten med hensyn på backlayering. Resultatene fra simuleringen vil bli vurdert opp mot testresultatene fra aktuelle fullskalaforsøk.