Den viktige og vanskelige skikkethetsvurderingen: Hvilke utfordringer gir den universiteter og høgskoler?
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2365575Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Naustdal, A.-G. & Gabrielsen, E. (2015). Den viktige og vanskelige skikkethetsvurderingen: Hvilke utfordringer gir den universiteter og høgskoler? Uniped, 38(1), 7-22.Sammendrag
Skikkethetsvurdering av studenter ble i 2006 utvidet til å omfatte 26 helse-,
lærer- og sosialarbeiderutdanninger i Norge. Begrunnelsen for ordningen er
hensynet til «den svake part»; en ønsker å hindre at barn, elever, pasienter og
brukere av ulike tjenester skal møte yrkesutøvere som ikke er skikket for det
arbeidsområdet de vil utdanne seg til.
Artikkelen inneholder en kort historisk gjennomgang av hvordan ordningen
med skikkethetsvurdering har utviklet seg i Norge. Med bakgrunn i flere
kartlegginger blant institusjonsansvarlige og i tall fra Database for statistikk om
høgere utdanning (DBH), er det grunnlag for å hevde at utdanningsinstitusjonene
har ulik beredskap for å behandle denne typen saker. Mens tvil om
skikkethet ved noen institusjoner meldes jevnlig, er det fortsatt universiteter og
høgskoler som verken har registrert tvilsmeldinger eller reist skikkethetssaker.
Med dette som bakgrunn drøftes de utfordringer våre høgskoler og universiteter
står overfor når de skal gjennomføre lovpålagt skikkethetsvurdering av
en betydelig del av sine studenter.