Show simple item record

dc.contributor.authorBore, Tor Takle
dc.contributor.authorGrøv, Ole Fillip
dc.contributor.authorNes, Vegard
dc.date.accessioned2015-10-16T07:06:31Z
dc.date.available2015-10-16T07:06:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2356272
dc.descriptionGeologi og geofare GE 491 Juni 2015nb_NO
dc.description.abstractFor ny trasé for E39 Myrmel-Lunde i Gaular kommune, har Statens Vegvesen planlagt å legge veien i tunnel. De har utarbeidet to alternative tunneltraséer med felles påhogg i sør. Kort tunneltrasé er planlagt 600 meter lang, mens lang trasé blir 1 000 meter. Begge alternativene har sine positive og negative sider. Vi har utfra en geologisk vurdering av fjellkvalitet og skredfare sammenlignet de to tunnelalternativene opp mot hverandre. Skredfaren har vi vurdert utfra aktsomhetskart som viser at steinsprang og jordskred er de reelle farer for trafikken. Etter feltundersøkelser og simuleringer av steinsprang med programmet RocFall kunne vi avkrefte faren for steinsprang mot vei. Skredfare med reell fare for trafikken er undergraving av løsmasser i nye veiskjæringer. Dette vil kreve sikringsarbeid. Vurdering av fjellkvalitet i berggrunnen ved nordlige tunnelpåhogg gav utslag i godt fjell med overflateforvitring, i tillegg til tre markante svake soner. Sonene følger foliasjonsplanet til bergmassen med strøk rundt 350 grader og fall 30 grader mot øst. De er plassert utfra blotninger funnet gjennom feltundersøkelser, seismiske undersøkelser og kjerneboring. Berggrunnen generelt i området svarer til sikringsklasse C, middels, mens fjellkvaliteten i de svake sonene svarer til sikringsklasse F-G, ekstremt til eksepsjonelt dårlig vurdert utfra Q-verdimålinger i blotninger. De ulike traséene har begge sine negative faktorer. Lang trasé må drives gjennom tre svake soner, der den ene svake sonen skjærer tunnelen i et punkt med liten overlagring. Den kan også få problemer med innlekkasje fra elv, i tillegg til løsmasseutglidning i veiskjæringer. Kort trasé vil drives gjennom to svake soner. Den ene svake sonen skjærer kort trasé ved tunnelpåhogg, i tillegg til liten overlagring og overflateforvitring. Vei i dagen vil få lengre høye veiskjæringer enn lang trasé, og dermed lengre strekk med fare for løsmasseutglidning. Tiltak for å føre elv gjennom påhoggsområde må også iverksettes, i tillegg til at grunnere tunneldriving gir større risiko for tørrlegging av brønner i området. Vår konklusjon er at lang tunneltrasé vil være det beste tunnelalternativet for E39 Myrmel – Lunde.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectE39 Myrmel-Lundenb_NO
dc.subjecttunneltrasénb_NO
dc.subjecttunnelnb_NO
dc.subjectgeologisk vurderingnb_NO
dc.subjectfjellkvalitetnb_NO
dc.subjectskredfarenb_NO
dc.titleGeologisk kartlegging av tunnelalternativ for E39 Myrmel - Lunde, Gaular kommunenb_NO
dc.title.alternativeGeological mapping of alternative tunnel-corridors for E39 Myrmel-Lunde, Gaular municipalitynb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber93nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record