Kommunegrå eller fargerik og frampå?: En studie av omdømme i kommunal sektor
Abstract
Denne studien har som formål å se på sammenhengen mellom organisasjon, ledelse og omdømme innen offentlig sektor. Min problemstilling er: Hvordan arbeides det med omdømme innenfor tjenester til utviklingshemmede? Jeg har benyttet kvalitativ tilnærming og gjennomført delvis strukturert intervju med ni enkeltinformanter. Jeg har foretatt et strategisk utvalg av fire mellomledere og fire resultatenhetsledere. Utvalget ble foretatt etter anbefalinger av informanter fra nærmeste leder ut fra kriterier. I tillegg har jeg intervjuet Etatsleder slik at jeg fikk informanter fra tre ledernivå i etaten. I analysen er det benyttet temasentrert tilnærming. Funnene viser at lederne er godt motivert og ser det som viktig å jobbe med omdømme i egen etat. Det er Etatsleder som har valgt omdømme som fokusområde i egen etat ut fra sin overbevisning, og motivert lederne gjennom sin anførerrolle. Dette har skjedd uavhengig av at HR-seksjonen har omdømme som et av sine fokusområder. Informantene fremhever oppgaver knyttet til kommunikasjon, informasjon, tydelige kommunikasjons- og ansvarslinjer, forventningsavklaring og forutsigbare tjenester som viktig arbeid i forhold til å skape et godt omdømme. De ser mellomlederne som nøkkelpersoner i arbeidet med å jobbe med personalet nærmest bruker, mens resultatenhetslederne har vendt blikket mer oppover i organisasjonen og ser det helhetlige bilde. Alle informantene knytter omdømme til omgivelsenes inntrykk av organisasjonen og er opptatt av hvordan organisasjonens uttrykker blir oppfattet av omgivelsene. Informantene viser til at en bedre samarbeidsstruktur i organisasjonen vil sikre en mer samordnet tjeneste og et bedre samarbeid på tvers av tjenestene. Det er et mål for at tjenesten skal fremstå som en mer samlet og helhetlig tjeneste, ikke en fraksjonert tjeneste slik flere av informantene omtaler den som i dag. Mange av de eksterne aktørene ser kommunens tjenester under ett, dette fører til at etatens omdømme påvirkes av det bilde aktørene har av andre kommunale tjenester eller kommunen som helhet.
Description
MR690 – Masteroppgave I organisasjon og leiing – helse og velferdsleiing og utdanningsleiing