Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolsen, Lise
dc.date.accessioned2014-08-18T12:20:32Z
dc.date.available2014-08-18T12:20:32Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/217462
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og leiing – utdanningsleiing, juni 2014.nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan fem rektorer fra ulike grunnskoler i Hordaland fylke ivaretar lederutfordringen som ligger i å utvikle gode relasjoner til sine medarbeidere og samtidig bruke e-post og SMS som daglig verktøy i personalledelse av de samme medarbeiderne. Problemstillingen er valgt med bakgrunn i erfaringer som har gitt relasjonell usikkerhet i forhold til kommunikasjon gjennom epost og SMS. Problemstillingen må betegnes som samfunnsvitenskapelig, blir behandlet i den hermeneutiske tradisjon og berører temaene ledelse, kommunikasjon og relasjon. Studien kan beskrives som eksplorerende, og er gjennomført ved hjelp av dybdeintervju. Informantene er valgt ut på bakgrunn av å ha godt omdømme som personalledere, de representer begge kjønn og befinner seg i alderen fra 37 til 63 år. Funnene fremstår i store trekk som homogene, noe som kan forstås på bakgrunn av begrensingene som er foretatt i utvelgelsen av informanter. Funnene viser at lederne opplever e-post og SMS som nyttige kommunikasjonsverktøy i ledelse. Det skilles derimot klart mellom administrativ bruk og bruk av verktøyene i personalledelse, idet bruk av epost og SMS ikke anses som nyttige kommunikasjonsmåter når saksfeltet innebærer mulighet for flertydig kommunikasjon. Alle bruker da analoge møter, og trekker særlig frem den ikke-verbale kommunikasjonen som forutsetning for den gode dialogen. De yngste rektorene viser større trygghet i bruk av digital kommunikasjon enn de eldste. Funnene støtter tidligere forskning som peker på at den relasjonelle kvaliteten mellom leder og medarbeider har betydning for valg av kommunikasjonskanal. Stor relasjonell trygghet mellom leder og medarbeider skaper bedre grunnlag for entydig, digital kommunikasjon. Funnene viser at alle informantene opptrer innenfor en menneskeorientert leder-stil, med klare trekk som transformasjonsledere, hvor verdier som ærlighet, åpenhet, hjelpsomhet og mot trer sterkt frem. I det studien anses å være eksplorerende, vil den kunne være et verdifullt tilskudd som bakgrunnsmateriale for eventuelle nye studier på dette området.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectskole ledelse relasjoner kommunikasjon epost smsnb_NO
dc.titleSkoleledelse i møtet mellom maskiner og mennesker: Om bruk av e-post og SMS i personalledelsenb_NO
dc.title.alternativeSchool Leadership in the meeting between machines and humans: On the use of e-mail and SMS in personnel managementnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber112nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel