Skoleledelse i møtet mellom maskiner og mennesker: Om bruk av e-post og SMS i personalledelse
Abstract
Denne oppgaven handler om hvordan fem rektorer fra ulike grunnskoler i Hordaland fylke ivaretar
lederutfordringen som ligger i å utvikle gode relasjoner til sine medarbeidere og samtidig bruke e-post
og SMS som daglig verktøy i personalledelse av de samme medarbeiderne. Problemstillingen er valgt
med bakgrunn i erfaringer som har gitt relasjonell usikkerhet i forhold til kommunikasjon gjennom epost
og SMS. Problemstillingen må betegnes som samfunnsvitenskapelig, blir behandlet i den
hermeneutiske tradisjon og berører temaene ledelse, kommunikasjon og relasjon. Studien kan
beskrives som eksplorerende, og er gjennomført ved hjelp av dybdeintervju. Informantene er valgt ut
på bakgrunn av å ha godt omdømme som personalledere, de representer begge kjønn og befinner seg
i alderen fra 37 til 63 år.
Funnene fremstår i store trekk som homogene, noe som kan forstås på bakgrunn av begrensingene
som er foretatt i utvelgelsen av informanter.
Funnene viser at lederne opplever e-post og SMS som nyttige kommunikasjonsverktøy i ledelse. Det
skilles derimot klart mellom administrativ bruk og bruk av verktøyene i personalledelse, idet bruk av epost
og SMS ikke anses som nyttige kommunikasjonsmåter når saksfeltet innebærer mulighet for
flertydig kommunikasjon. Alle bruker da analoge møter, og trekker særlig frem den ikke-verbale
kommunikasjonen som forutsetning for den gode dialogen. De yngste rektorene viser større trygghet i
bruk av digital kommunikasjon enn de eldste.
Funnene støtter tidligere forskning som peker på at den relasjonelle kvaliteten mellom leder og
medarbeider har betydning for valg av kommunikasjonskanal. Stor relasjonell trygghet mellom leder
og medarbeider skaper bedre grunnlag for entydig, digital kommunikasjon.
Funnene viser at alle informantene opptrer innenfor en menneskeorientert leder-stil, med klare trekk
som transformasjonsledere, hvor verdier som ærlighet, åpenhet, hjelpsomhet og mot trer sterkt frem.
I det studien anses å være eksplorerende, vil den kunne være et verdifullt tilskudd som bakgrunnsmateriale
for eventuelle nye studier på dette området.
Description
Masterstudium i organisasjon og leiing – utdanningsleiing, juni 2014.