• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences
  • Institutt for samfunnsvitskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences
  • Institutt for samfunnsvitskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skoleledelse i møtet mellom maskiner og mennesker: Om bruk av e-post og SMS i personalledelse

Holsen, Lise
Master thesis
Thumbnail
Åpne
HolsenLise.pdf (3.399Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/217462
Utgivelsesdato
2014
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for samfunnsvitskap [440]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvordan fem rektorer fra ulike grunnskoler i Hordaland fylke ivaretar

lederutfordringen som ligger i å utvikle gode relasjoner til sine medarbeidere og samtidig bruke e-post

og SMS som daglig verktøy i personalledelse av de samme medarbeiderne. Problemstillingen er valgt

med bakgrunn i erfaringer som har gitt relasjonell usikkerhet i forhold til kommunikasjon gjennom epost

og SMS. Problemstillingen må betegnes som samfunnsvitenskapelig, blir behandlet i den

hermeneutiske tradisjon og berører temaene ledelse, kommunikasjon og relasjon. Studien kan

beskrives som eksplorerende, og er gjennomført ved hjelp av dybdeintervju. Informantene er valgt ut

på bakgrunn av å ha godt omdømme som personalledere, de representer begge kjønn og befinner seg

i alderen fra 37 til 63 år.

Funnene fremstår i store trekk som homogene, noe som kan forstås på bakgrunn av begrensingene

som er foretatt i utvelgelsen av informanter.

Funnene viser at lederne opplever e-post og SMS som nyttige kommunikasjonsverktøy i ledelse. Det

skilles derimot klart mellom administrativ bruk og bruk av verktøyene i personalledelse, idet bruk av epost

og SMS ikke anses som nyttige kommunikasjonsmåter når saksfeltet innebærer mulighet for

flertydig kommunikasjon. Alle bruker da analoge møter, og trekker særlig frem den ikke-verbale

kommunikasjonen som forutsetning for den gode dialogen. De yngste rektorene viser større trygghet i

bruk av digital kommunikasjon enn de eldste.

Funnene støtter tidligere forskning som peker på at den relasjonelle kvaliteten mellom leder og

medarbeider har betydning for valg av kommunikasjonskanal. Stor relasjonell trygghet mellom leder

og medarbeider skaper bedre grunnlag for entydig, digital kommunikasjon.

Funnene viser at alle informantene opptrer innenfor en menneskeorientert leder-stil, med klare trekk

som transformasjonsledere, hvor verdier som ærlighet, åpenhet, hjelpsomhet og mot trer sterkt frem.

I det studien anses å være eksplorerende, vil den kunne være et verdifullt tilskudd som bakgrunnsmateriale

for eventuelle nye studier på dette området.
Beskrivelse
Masterstudium i organisasjon og leiing – utdanningsleiing, juni 2014.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit