High End-Turisme og dets potensiale på Kalneset i indre Hjørundfjord
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/196635Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg markedet for High End-turisme. Problemstillingen vil gi svar på hvem denne kundegruppen er og hvilke produkt de er ute etter. Oppgaven vil også forsøke å gi svar på hvordan bedriften Hjørundfjorden Adventures har forutsetninger og potensiale for å nå denne kundegruppen.
High End-turisme er et relativt nytt begrep i reiselivet i Norge, og ut i fra vårt arbeid ser vi at få aktører ser på Norge som en High End-destinasjon. Den manglende kjennskapen til High End-turisme, gjør at Norge står over flere utfordringer når det gjelder innpass i dette markedet. Vår oppgave viser de ulike kjennetegnene ved kundegruppen, samt hvilke kvaliteter de etterspør. Vi belyser også viktigheten med et godt nettverk, produktutvikling, merkevarestrategi og markedsføringsstrategi.
I utformingen av oppgaven har vi hatt et samarbeid med Hjørundfjorden Adventures, der vi gjennom vår analyse av High End-markedet skal kunne fastslå potensialet og utfordringer for denne bedriften sin satsing på dette markedet.
Funnene i denne oppgaven baserer seg hovedsakelig på primærdata hentet fra dybdeintervjuer med 3 uavhengige aktører, der respondentene har erfaring og kjennskap til High End markedet. De baserer seg også på tidligere forskning, nettbaserte artikler og fagbøker.
Gjennom undersøkelsen ser vi at High End-segmentet er personer som er kunnskapsrike, godt utdannet, bereiste og betalingsvillige. Reisene skal være unike, private og i hovedsak basert på naturbaserte opplevelser. Da kundegruppen sjeldent er i direkte kontakt med tjenestetilbyderne, blir det derfor viktig med et nettverk som innebærer agenter i inn- og utland for aktørene. Det er også behov for en velutviklet merkevarestrategi og markedsføringsstrategi.
Beskrivelse
RE694 Bachelor i Reiselivsledelse
Mai 2014