Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFløtre, Jim Kristian
dc.contributor.authorKlakegg, Andreas
dc.contributor.authorSårheim, Espen Fonn
dc.date.accessioned2014-06-23T09:51:18Z
dc.date.available2014-06-23T09:51:18Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196629
dc.descriptionØkonomi og administrasjon KA692 Mai 2014nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven har tatt for seg hva som har motivert konsumenter til å kjøpe produkter fra Apple, hvilke attributter som blir vektlagt og i hvilken grad konsumentene er involvert med merkevaren. Det er gjort mye forskning rundt temaet konsumentinvolvering til produkt, men det er fortsatt stor uenighet blant forskere om hvilken effekt høy og lav involvering har for konsumenter, derfor syns vi dette er et svært interessant forskningsområde i vår oppgave. I den første delen vil vi introdusere problemstillingene som vi ønsker å undersøke. Der vi har som mål å finne ulikskaper/likheter, trender og mønster innenfor våre demografiske rammer. Vi har tatt for oss bakgrunn for oppgaven, begrunnelse for Apple som organisasjon, og presentasjon av informasjon om bedriften. Den neste delen tar for seg den teorien vi skal bruke for å svare på problemstillingene. Vi har delt teoridelen inn i tre deler: Konsumentmotivasjon, attributter og involvering. Del tre av oppgaven handler om metode og datainnsamlingsverktøy som vi har brukt. Oppgaven baserer seg på sekundærdata funnet i bøker og artikler samt primærdata som er hentet fra vår spørreundersøkelse, der vi har brukt en kvantitativ undersøkingsmetode. Vi fikk til sammen 407 valide respondenter i undersøkelsen. I analysen fikk vi blant annet bekreftet at høyt involverte konsumenter vektlegger den økonomiske dimensjon mindre enn de lavt involverte konsumenter, altså blir pris mindre viktig for høy involverte. Videre har vi analysert og drøftet de viktigste og mest interessante tallene i forhold til problemstillingen. Den siste delen av oppgaven samler trådene og konkluderer det vi kom frem til i analysen. Noen av de viktigste funnene viser at det er små forskjeller på hva som har motivert og hvilke attributter som er viktige når konsumentene skal kjøpe produkt fra Apple. Det er verdt å legge merke til at det er 40+ segmentet som er høyest involvert med Apple. Helt til slutt ser vi på eventuelt andre element som andre kan forske videre på som vi ikke har hatt kapasitet til å undersøke i vår oppgave.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectkonsumentinvolveringnb_NO
dc.subjectkonsumenternb_NO
dc.subjectkonsumentmotivasjonnb_NO
dc.subjectApplenb_NO
dc.titleEn undersøkelse av forbrukermotivasjon og involvering: en studie av Applenb_NO
dc.title.alternativeAn investigation of consumer motivation and brand involvement : A study of Applenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber92nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel