• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences
  • Institutt for økonomi og administrasjon
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences
  • Institutt for økonomi og administrasjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En undersøkelse av forbrukermotivasjon og involvering: en studie av Apple

Fløtre, Jim Kristian; Klakegg, Andreas; Sårheim, Espen Fonn
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Sårheim_Klakegg_Fløtre.pdf (856.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/196629
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for økonomi og administrasjon [1034]
Abstract
Denne oppgaven har tatt for seg hva som har motivert konsumenter til å kjøpe produkter fra Apple, hvilke attributter som blir vektlagt og i hvilken grad konsumentene er involvert med merkevaren. Det er gjort mye forskning rundt temaet konsumentinvolvering til produkt, men det er fortsatt stor uenighet blant forskere om hvilken effekt høy og lav involvering har for konsumenter, derfor syns vi dette er et svært interessant forskningsområde i vår oppgave.

I den første delen vil vi introdusere problemstillingene som vi ønsker å undersøke. Der vi har som mål å finne ulikskaper/likheter, trender og mønster innenfor våre demografiske rammer.

Vi har tatt for oss bakgrunn for oppgaven, begrunnelse for Apple som organisasjon, og presentasjon av informasjon om bedriften. Den neste delen tar for seg den teorien vi skal bruke for å svare på problemstillingene. Vi har delt teoridelen inn i tre deler: Konsumentmotivasjon, attributter og involvering. Del tre av oppgaven handler om metode og datainnsamlingsverktøy som vi har brukt. Oppgaven baserer seg på sekundærdata funnet i bøker og artikler samt primærdata som er hentet fra vår spørreundersøkelse, der vi har brukt en kvantitativ undersøkingsmetode. Vi fikk til sammen 407 valide respondenter i undersøkelsen. I analysen fikk vi blant annet bekreftet at høyt involverte konsumenter vektlegger den økonomiske dimensjon mindre enn de lavt involverte konsumenter, altså blir pris mindre viktig for høy involverte.

Videre har vi analysert og drøftet de viktigste og mest interessante tallene i forhold til problemstillingen. Den siste delen av oppgaven samler trådene og konkluderer det vi kom frem til i analysen.

Noen av de viktigste funnene viser at det er små forskjeller på hva som har motivert og hvilke attributter som er viktige når konsumentene skal kjøpe produkt fra Apple. Det er verdt å legge merke til at det er 40+ segmentet som er høyest involvert med Apple. Helt til slutt ser vi på eventuelt andre element som andre kan forske videre på som vi ikke har hatt kapasitet til å undersøke i vår oppgave.
Description
Økonomi og administrasjon KA692 Mai 2014

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit