Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVikene, Odd Lennart
dc.date.accessioned2014-05-27T06:28:09Z
dc.date.accessioned2014-06-03T12:25:58Z
dc.date.available2014-05-27T06:28:09Z
dc.date.available2014-06-03T12:25:58Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge 2014, 8(1)
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/195821
dc.description.abstractArtikkelen gir et praktisk eksempel på hvordan ulike studentgrupper i forbindelse med bygging av nødbivuakk i vinterfjellet opplevde min situasjons-bestemte ledelse som veileder. Teorigrunnlaget viser til situasjonsbestemte ledelsesmodeller og hva som kjennetegner god veiledning i friluftsliv. Data-innsamlingen bygger på kvantitative data fra et spørreskjema og benyttes til å analysere studentenes opplevelse av veileders ledelse ut i fra rangeringsmetoden Visuell Analog Skala (VAS). Fra samme spørreskjema var det også et åpent spørsmål som benyttes til refleksjon over studentenes opplevelse av sikkerhet i undervisningssituasjonen. Resultatene viser at studentgruppene opplevde klare ledelsesforskjeller gjennom de ulike fasene som ledelsen ble delt opp i, men at ledelsesatferden varierte lite i forhold til gruppenes erfaringsgrunnlag. Resultatene tyder på at jeg som veileder i stor grad har blitt påvirket av mine tidligere erfaringer og den potensielle risikoen som ligger ved aktiviteten. Selv om den situasjonsbestemte ledelsen varierte lite mellom de tre gruppene, viser resultatenes store standardavvik at de ulike smågruppene opplevde at ledelsen varierte. Dette tyder på at jeg som veileder til en viss grad har evnet å benytte situasjonsbestemt ledelse i praksis. På grunn av studentgruppenes relativt like oppfatning av ledelsen i de ulike fasene, viser resultatene også noe av vanskelighetene veileder har i forhold til å gjøre en korrekt vurdering av gruppens evner og erfaring i forhold til læringssituasjonene som oppstår. Sentralt for ledelsen er likevel at studentgruppene opplevde ledelsen som betryggende, noe som gir studentene et godt grunnlag for senere opplevelser i tilknytning til vinterfriluftsliv og bygging av nødbivuakk.
dc.language.isonob
dc.relation.urihttp://www.adno.no/index.php/adno/article/view/327/338
dc.titleSituasjonsbestemt ledelse av studentgrupper i friluftsliv
dc.typeJournal article
dc.date.updated2014-05-27T06:28:09Z
dc.identifier.cristin1134021
dc.subject.keywordFriluftsliv / Outdoor life
dc.subject.keywordLedelse / Management
dc.subject.keywordLedelsesmodeller / Management models
dc.subject.keywordStudenter / Students
dc.subject.keywordVeiledning / Guidance


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel