Browsing Import fra CRIStin by Title
Now showing items 1266-1285 of 3604
-
Formell og semantisk adjektivkongruens i norsk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen gir eit empirisk basert oversyn over og diskusjon av utvalde typar adjektivkongruens i attributiv og predikativ posisjon i norsk. Vi fokuserer særleg på to empiriske forhold som peikar seg ut som slåande: 1) Ved ... -
Former rivals battling into the National League can inspire Whitley Bay fans
(Journal article, 2020) -
Formingsforskning i en ny tid? En undersøkelse om formingsforskning, kunnskapsutvikling og endring i faget Kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen undersøker og diskuterer hvordan forskningstradisjonene i kunst og håndverk utformes og endres over tid. Søkelyset rettes mot den historiske utviklingen fra 1970-tallet og frem til i dag, i lys av Evetts(2013) ... -
Forms of epistemic feedback
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Feedback in a digital learning system has two functions, a pragmatic and an epistemic one. In previous papers, we were concerned with the pragmatic function, showing how digital feedback initiates ... -
Fornix and forceps are key regions of white matter brain age
(Lecture, 2023) -
Forord
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Forskingsetiske normer og juridiske rammer i norsk språkforsking med data frå sosiale medium
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen bygger på ei undersøking av seks nyare, norske språkstudiar med data frå sosiale medium, og han handlar om forskingsetiske normer og juridiske rammer i slike prosjekt. Artikkelen diskuterer først skiljet ... -
Forskjell som føresetnad for utvikling: Ein refleksjon over praksis/teori-dualismen i ljos av filosofien til Luce Irigaray
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen jamfører eg Ryles forståing av knowing how og knowing that med Irigarays forståing av kjønnsforskjellen. Eg finn dei same strukturane i og mellom dualismepara; det er ikkje mogeleg, verken i teori/praksis- ... -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
Fortelling som inngang til pedagogisk kunnskap
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen bygger på utprøving av praksisfortelling som studentaktiv læringsform. Noen av funnene, og erfaringene vi har gjort oss, trekkes her frem for å belyse hvordan fortellingen kan bidra til å skape sammenhenger ... -
Fortellinger om 1814: forestillingen om det eksepsjonelle norske demokrati
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The focus of this article is an educational encounter during a social science project at a junior high school in Norway. The topic of the school project was the Norwegian Constitution of 1814. In this Constitution, many ... -
Fostering cultural sustainability in early childhood education through neighborhood projects
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Culture is the life blood of a society, which influences people’s worldviews, values, and behaviours. Research has confirmed that children’s participation in culture helps develop thinking skills, builds self-esteem, and ... -
Fostering of entrepreneurship competencies and entrepreneurial intentions in a weak ecosystem
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This exploratory study conducted in the transitional context of Ukraine explores whether students drawn from a supportive entrepreneurship education (EE) reported higher intensity of entrepreneurial intention (IOEI) than ... -
Fotballidenskap som «religiøs» fortolkningsramme i oppveksten – en analyse av Hornbys Tribunefeber
(Chapter, 2020)The article discusses whether football culture functions as a religious ritual and identity marker by highlighting key passages from Nick Hornby’s classic autobiography Fever Pitch (1992) (in Norwegian, Tribunefeber (1997)). ... -
FoU-prosjektet ARTig : Design av eit fleirfagleg undervisningsopplegg
(Research report, 2014) -
Fra bruker til kollega – døve som mottakere og ytere av tolketjenester
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Profesjonsutdanninger og marked står i et dialektisk forhold til hverandre. Samspillet mellom tolkeutdanning og marked er tema i denne artikkelen. En ny gruppe profesjonsutøvere, døve tegnspråktolker, er i ferd med å innta ... -
Fra strategisk intensjon til ny organisatorisk praksis. Ledelsesutfordringer sett i endrings-, utviklings- og læringsperspektiv
(Lecture, 2017)Tema for konferansepaperet er ledelsesutfordringer i organisatoriske endrings- og omstillingsprosesser, fra strategisk intensjon til ny organisatorisk praksis er realisert. Utfordringer drøftes med referanse til karakteristika ... -
Fra «bør» til «skal» Rammeplan for barnehagen i et implementeringsperspektiv
(Book; Peer reviewed, 2023)Rammeplanen for barnehage former hverdagen til barna og de ansatte i barnehagen, og er et uttrykk for samfunnets rådende syn på barn og barns oppvekst. Denne antologien undersøker hvordan den gjeldende rammeplanen fra 2017 ... -
Fracking, Bildung and a Lack of Democratic Citizenship in Communities: What can South Africa Learn from Poland?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Fracking is a widely contested phenomenon, and considerable attention has been paid to its effects on the environment and people. The concepts of Bildung and democratic citizenship in poor communities where there is fracking ... -
Fracture formation due to differential compaction under glacial load: a poro-elastoplastic simulation of the Hugin Fracture
(Journal article; Peer reviewed, 2021)The Hugin Fracture, discovered in 2011, is an approximately 3.5 km long seafloor fracture in the North Sea. This fracture was unexpected and, due to the geology in the North Sea no obvious explanation could be found. In ...