Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHellesø, Bjørn Kristian Torsvik
dc.contributor.authorRasmussen, Niclas Elde
dc.contributor.authorHersvik, Robert Bordvik
dc.date.accessioned2012-08-22T12:09:37Z
dc.date.available2012-08-22T12:09:37Z
dc.date.issued2012-08-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151996
dc.description.abstractStatoil Marin ble opprettet i 1997, og er en viktig aktør i å hindre sammenstøt mellom fartøy og Statoils installasjoner. De har hatt en positiv utvikling fra tolv sammenstøt i 2000, til ingen i 2009 og 2010. Vi spør oss i denne oppgaven: hvordan opplever de seilende på kontrakt med Statoil kontakten med Statoil Marin? For å belyse dette ble det foretatt et besøk hos Statoil Marin på Sandsli i Bergen. Her ble det gitt en introduksjon i hva Statoil Marin arbeider med, og hvordan de arbeider. Videre ble det utført kartleggingsintervjuer med seilende offiserer. Formålet var å få en forståelse av eventuelle problemområder, som kunne være interessant å forske på. En gjensidig forståelse for begge parters arbeidshverdag er viktig, dette for å kunne få samspillet til å fungere slik at en oppnår ett felles mål. Teoriene som ble benyttet i oppgaven omhandler barrierer, beslutninger og kommunikasjon. Dette er teorier som dekker oppgavens forskningsområde. Det ble så utarbeidet en spørreundersøkelse som ble sendt til 17 fartøyer på kontrakt med Statoil, hvor det ble gitt 45 svar av totalt 77, som tilsvarer 58 %. Generelt var responsen at dialogen med Statoil Marin er god, men kontakten på flere områder kan bli enda bedre. Statoil Marin oppleves som en god samarbeidspartner og en viktig aktør for å hindre sammenstøt. De seilende etterlyser følgende funksjonelle og operasjonelle forbedringer: Funksjonelle: • Bedre tilbakemeldingsfunksjon når fartøy opptrer sikkert, da ris og ros er viktig for motivering. • Ønske om at Statoil Marin i større grad vektlegger innspill fra de seilende. • En bevisstgjøring rundt forskjellsbehandling av fartøy på kontrakt med Statoil. v Operasjonelle: • Enklere informasjonsvei ved mange aktører. • Forbedring av mannskapet på innretningene sine holdninger til Statoils egne retningslinjer. • Evaluering av ”Fartøy på kollisjonskurs”‐statistikkens distribueringsform, eventuell konfidensialitet, og kriterier for å havne på statistikken.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectNautikkno_NO
dc.titleHvordan opplever de seilende på kontrakt med Statoil kontakten med Statoil Marin?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel