Registreringsboken for dekkskadetter og matroslærlinger
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151992Utgivelsesdato
2012-08-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tittel for oppgave var ”Registreringsboken for dekkskadetter og matroslærlinger.”
Problemstillingene var:
1. ”Hvordan er oppfatningen av Registreringsboken for Dekkskadetter og
Matroslærlinger (RDM) i det praktiske liv om bord på offshorefartøyer?”
2. ”Hvordan stiller næringen seg til å erstatte RDM med et nytt elektronisk
opplæringsverktøy?”
Det ble gjennomført en spørreundersøkelse som rettet seg mot dekkskadetter og
opplæringsansvarlige om bord på offshorefartøyer. En sekundærundersøkelse med intervjuer
ble gjennomført der man intervjuet representanter fra sjøfartsnæringen.
Sjøfartsdirektoratets databaser for D3 sertifikater (sertifikatet man søker om etter fullført
opplæring gjennom RDM) i 2011 ble også gjennomgått for å få et overblikk over antall søkere
og antall avslag som skyldes RDM.
Det ble konkludert med at RDM oppfattes som utdatert på en del punkter, men at den er grei å
ha som veiledning i opplæringen. Mange seilende er også av den oppfatning at en del søkere
får avslag på søknaden om D3 sertifikat på grunn av misforståelser ved RDM, og at den reelle
opplæring oppnås gjennom arbeidsoppgaver og veiledning fra andre om bord. Konklusjonen
etter databasesøkene tyder det på at det ikke er spesielt mange som får avslag der RDM er
eneste avslagsgrunn. Det kan tenkes at denne oppfatningen henger igjen fra tidligere siden
Sjøfartsdirektoratet hevder de var mer rigid i tolkningen av regelverket knyttet til
sertifikatsøknader før 2007.
Videre stiller flertallet av respondentene og intervjuobjektene seg positive til et nytt
elektronisk opplæringsprogram. De mener opplæringen vil bli lettere, og at et elektronisk
opplæringsprogram med tettere oppfølging vil kunne redusere antall avslag for
førstegangssøkere.