Utfordringer knyttet til iverksettelse av en differensieringsstrategi
Abstract
I 2009 gikk Nor-Dan konkurs etter å ha flyttet produksjonen til Polen. En gruppe tidligere og
nåværende eiere av Nor-Dan båter gikk sammen og kjøpte opp konkursboet. Sammen startet
de da Nor-Dan Boats Norge AS. Produksjonen ble flyttet hjem til Norge, som igjennom å
være et høykostland gir Nor-Dan nye problemstillinger. Det velges en differensieringsstrategi
og det utvikles en ny båtmodell, Nor-Dan 820w.
Nå sliter Nor-Dan med iverksettelse av sin differensieringsstrategi, spørsmålet oppgaven min
reiser er derfor: «hva fremstår som sentrale utfordringer til iverksettelse av differensiering
som utviklingsstrategi for en fritidsbåtprodusent i høykostlandet Norge?».
Empiri innhentet igjennom intervjuer, supplert med sekundærdata, kaster lys over denne problemstillingen.
Dataene mine gir meg tre sentrale kilder til utfordringer, dette er ressurser, strategi
og markedsføring og strategisk endringskompetanse. Disse drøfter jeg opp mot empiri før
jeg besvarer problemstillingen med oppsummering og konkluderende kommentarer.