Kompetanseheving i Banknæringen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151962Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I juni 2007 ble det fremmet et nasjonalt minstekrav for finansielle rådgivere, formålet med dette var å sikre nødvendig kunnskap, holdninger og ferdigheter hos rådgiverne.
Målet var å skape ny legitimitet og troverdighet hos ulike aktører som myndigheten, publikum og finansbedriftene.
I denne oppgaven ønsket vi å finne ut om det ”finnes noen ulikheter mellom hvordan kompetansehevingen i bankene er gjennomført og eventuelt hvilken påvirkning har dette hatt for den enkelte ansatte og banknæringen generelt?”
Det ble gjort en komparativ undersøkelse mellom DnB – nor, SR 1 Sparebank, Fokus bank og Sparebanken Vest i Haugesund kommune. Det ble gjennomført kvalitative intervjuer av ti informanter for å kartlegge hvordan bankene hadde tilrettelagt for sine ansatte og for å kartlegge de ansattes opplevelse av å gjennomføre AFR.
Undersøkelsen viser at de fire bankene har tilrettelagt AFR for sine ansatte på ulike måter. Personlige forskjeller mellom de ansatte og hvorvidt de ansatte har høyere formell utdannelse, i regi av banken sin tilretteleggingen er avgjørende for hvordan de ansatte har opplevd AFR. For banknæringen generelt har AFR bidratt med å synliggjøre kundene med å flytte fokuset hos rådgiverne fra salg og over på kundene.