Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorgenvik, Vibeke
dc.contributor.authorHaukanes, Hanne
dc.date.accessioned2011-07-13T08:58:44Z
dc.date.available2011-07-13T08:58:44Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151942
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi gjennomført en markedsundersøkelse for handlesenteret Markedet Steen & Strøm som ligger i Haugesund sentrum. Vi har analysert svarene og kommet med anbefalinger til nye forbedringer og markedsførings tiltak. Vi har tatt i bruk teorier ved å se nærmere på kjøpsatferd, identifisering av markedssegmenter og målgrupper, posisjonering og differensiering av markedstilbudet. Deretter har vi kartlagt de fire P'ene produkt, pris, plass og påvirkning som et markedsføringsverktøy for å få et overblikk over hvilke tiltak og virkemidler Markedet Steen & Strøm kan benytte for å best mulig tilpasse seg sin målgruppe. Metode vi har valgt å bruke i denne oppgaven er først en kvalitativ undersøkelse i form av fokusgruppeintervjuer der vi til sammen samlet 12 informanter fra ulike segmenter. Informasjonen vi fikk fra den kvalitative undersøkelsen og delvis etter ønsker i fra senterledelsen, laget vi spørsmål og gjennomføret en kvantitativ undersøkelse med spørreskjema blant kundene på senteret. I analysen av undersøkelsene fant vi ut hvilke preferanser og holdninger kundene har til 4 markedet og til valg av handlesenter. Vi har spesielt sett på hvilke holdninger kundene har til butikkmix, format, kommunikasjon og service. Vi har deretter fordelt informasjonen etter segmenter for å kartlegge kundegruppen og etter de 4 Pène for å kunne få et innblikk i hvilke områder som bør fokuseres på videre. Etter å ha analysert undersøkelsen har vi kommet frem til hvem som er kundegruppen på Markedet og flere andre interessante opplysninger. Ut i fra informasjon fra våre undersøkelser vil vi si at kundegruppen er under 25 år og dermed har Markedet derfor har truffet sin målgruppe når det gjelder alder. Et funn som vi har fokusert på videre er den geografiske segmenteringen som viser at store deler av kundene bor i Haugesund, spesielt da Haugesund sentrum. Det er mange kunder på Markedet som kommer fra skoler i sentrumsområdet. Det viser seg også at tilgjengelighet er en viktig faktor i valg av handlesenter og vi har derfor anbefalt Markedet å fokusere på de som allerede er i sentrum. Vi anbefaler samtidig Markedet å spisse sin profil mot de unge enda mer slik at denne gruppen skal bli enda mer fornøyd. Dette kan oppnås ved å utføre endringer ved butikkmixen. I tillegg vil vi også anbefale å gjøre noen forandringer på selve formatet til bygget som igjen kan gjøre senteret mer åpent, lysere og mer fremkommelig. Til slutt har vi sett på effektiviteten til de ulike kommunikasjonskanalene Markedet bruker i dag. Ut i fra å se på hvilke som har vist seg å være synlige og ikke synlige, har vi kommet med anbefalinger til hvilke kanaler Markedet bør satse mer på og hvilke som bør fjernes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectØkaden_US
dc.titleMarkedet Steen & Strømen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel