Markedet Steen & Strøm
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151942Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har vi gjennomført en markedsundersøkelse for handlesenteret Markedet
Steen & Strøm som ligger i Haugesund sentrum. Vi har analysert svarene og kommet med
anbefalinger til nye forbedringer og markedsførings tiltak.
Vi har tatt i bruk teorier ved å se nærmere på kjøpsatferd, identifisering av markedssegmenter
og målgrupper, posisjonering og differensiering av markedstilbudet. Deretter har vi kartlagt de
fire P'ene produkt, pris, plass og påvirkning som et markedsføringsverktøy for å få et
overblikk over hvilke tiltak og virkemidler Markedet Steen & Strøm kan benytte for å best
mulig tilpasse seg sin målgruppe.
Metode vi har valgt å bruke i denne oppgaven er først en kvalitativ undersøkelse i form av
fokusgruppeintervjuer der vi til sammen samlet 12 informanter fra ulike segmenter.
Informasjonen vi fikk fra den kvalitative undersøkelsen og delvis etter ønsker i fra
senterledelsen, laget vi spørsmål og gjennomføret en kvantitativ undersøkelse med
spørreskjema blant kundene på senteret.
I analysen av undersøkelsene fant vi ut hvilke preferanser og holdninger kundene har til
4
markedet og til valg av handlesenter. Vi har spesielt sett på hvilke holdninger kundene har til
butikkmix, format, kommunikasjon og service. Vi har deretter fordelt informasjonen etter
segmenter for å kartlegge kundegruppen og etter de 4 Pène for å kunne få et innblikk i hvilke
områder som bør fokuseres på videre.
Etter å ha analysert undersøkelsen har vi kommet frem til hvem som er kundegruppen på
Markedet og flere andre interessante opplysninger. Ut i fra informasjon fra våre undersøkelser
vil vi si at kundegruppen er under 25 år og dermed har Markedet derfor har truffet sin
målgruppe når det gjelder alder. Et funn som vi har fokusert på videre er den geografiske
segmenteringen som viser at store deler av kundene bor i Haugesund, spesielt da Haugesund
sentrum. Det er mange kunder på Markedet som kommer fra skoler i sentrumsområdet. Det
viser seg også at tilgjengelighet er en viktig faktor i valg av handlesenter og vi har derfor
anbefalt Markedet å fokusere på de som allerede er i sentrum. Vi anbefaler samtidig Markedet
å spisse sin profil mot de unge enda mer slik at denne gruppen skal bli enda mer fornøyd.
Dette kan oppnås ved å utføre endringer ved butikkmixen.
I tillegg vil vi også anbefale å gjøre noen forandringer på selve formatet til bygget som igjen
kan gjøre senteret mer åpent, lysere og mer fremkommelig. Til slutt har vi sett på
effektiviteten til de ulike kommunikasjonskanalene Markedet bruker i dag. Ut i fra å se på
hvilke som har vist seg å være synlige og ikke synlige, har vi kommet med anbefalinger til
hvilke kanaler Markedet bør satse mer på og hvilke som bør fjernes.