Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHætta, Johan Andreas S.
dc.contributor.authorNordbø, Kristoffer
dc.contributor.authorAarvold, Olaf A.
dc.date.accessioned2011-08-16T10:58:14Z
dc.date.available2011-08-16T10:58:14Z
dc.date.issued2011-08-16T10:58:14Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151926
dc.description.abstractTil tross for at det i dag er teknisk mulig å drifte de fleste fartøy med naturgass, er antallet skip som benytter denne løsningen i sterkt mindretall. Formålet med prosjektoppgaven er å identifisere årsakene til hvorfor antallet er lavt og utarbeide forslag til endringer som vil øke byggetakten av skip med LNG-drift. Problemstillingen det er jobbet ut fra er "Hvilke virkemidler vil stimulere til bygging av flere skip med LNG som brennstoff". Det er benyttet kvalitative intervjuer og dokumentanalyse som metode for å besvare problemstillingen. Respondentene i undersøkelsen representerer sluttbrukere, utviklere, teknologieksperter og representanter for maritime interesseorganisasjoner. Studiet har vist at nåværende økonomiske incentiver og rammevilkår har begrenset innflytelse på bygging av skip med LNG-drift. Det vil være av avgjørende betydning å bearbeide dagens refusjonsordninger for implementering av miljøvennlig teknologi i den norske handelsflåten. Byggetakten for skip med gassdrift vil øke dersom man endrer vilkårene for lisensbaserte operasjoner på norsk sokkel og justerer avskrivningsordningene for nærfrakteflåten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectNautikken_US
dc.titleØkt sluttbruk av LNG på norske skipen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel