Kapasitetsøking på eksisterende kjølesystem
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151842Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I forbindelse med Aibel sine vedlikeholdskontrakter på en rekke plattformer, har Aibel
besluttet å gi oss i oppgave å forbedre kjølekapasiteten på et eksisterende kjølesystem på
en gammel plattform.
Selve kjølesystemet fungerer som det skal. Derfor har vi måtte anta at problemet er
rørlinjen som tilfører sjøvann til kjølesystemet. Linjen er 2,5” Cu-Ni rør som er gamle og
sannsynligvis grodde og korroderte innvendig. Rørene går fra innfestningspunktet på
kjellerdekket, og hele veien opp til toppdekket like under helikopterdekk. Returlinjen går
ned under kjellerdekket og ned langs plattform foten, for å dumpe varmt sjøvann som
kommer fra varmeveksleren i kjølesystemet.
Etter en del diskusjoner internt, i tillegg til rådføring med veiledere, kom vi frem til en egnet
løsning. Løsningen går hovedsaklig ut på å bytte ut mesteparten av linjen både tur og
retur. Vi har designet ny rørtrasé som vi har laget ISO tegninger til.
Vi opererer i et korrosivt og kaldt miljø, med både varmt og kaldt sjøvann. Dette har stilt
en del ekstra krav til materialvalg, så vi har foretatt beregninger som gir grunnlag for vårt
valg. Valget er i tillegg begrunnet ut i fra kundens ønske, estimert levetid og pris. Vi har
også måtte legge inn tiltak for å unngå at sjøvannet fryser i rørene.
De største utfordringer har vært å beregne strømningshastighetene og trykktap i linjen.
Verktøyene vi har benyttet til design er AutoCad og Inventor.
Med denne rapporten presenterer vi et detaljert forslag til en løsning som kan bidra til å
unngå kapasitetsproblemer på dette kjølesystemet i fremtiden.