Sildehuset H. J. Kyvik AS
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151771Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har vi gjennomført enn markedsundersøkelse for Sildehuset H. J. Kyvik
AS. Vi har undersøkt hva som må til for at flere unge skal benytte seg av sildeprodukter fra
H. J. Kyvik. Som et resultat av undersøkelsen har vi kommet med anbefalinger til
produktforbedringer og markedsføringstiltak som H. J. Kyvik bør gjennomføre.
Teoriene vi har brukt er for det første produktforbedring og de tre fasene i denne teorien
forklarer strukturen i oppgaven. Videre har vi brukt Fishbeins enkle modell og de tre
prosessene assosiasjon, verdisettings- og kombinasjonsprosessen. Til slutt har vi brukt teorien
om de 4’pene produkt, pris, plass og påvirkning for å kunne komme med konkrete tiltak og
anbefalinger,
Metoden vi har valgt å benytte oss av er kvalitative intervjuer hvor vi har intervjuet 18
personer ved Høgskolen Stord/Haugesund. De vi intervjuet ble delt inn i to grupper: de som
ikke spiser sild og de som spiser sild men ikke fra H. J. Kyvik.
I analysedelen fant vi først ut hvilke egenskaper, verdier og assosiasjoner informantene hadde
når det kom til valg av et fiske-/sildeprodukt. En kombinerer så informasjonen informantene
har kommet med og finner ut hvor tilfredsstillende produktet er. Deretter har vi undersøkt
hvorfor de tar de valgene de gjør når de velger ett fiske-/sildeprodukt og hva informantene
mener skal til for at flere skal benytte seg av sildeprodukter i fremtiden.
Etter gjennomføringen av analysen kom vi frem til flere interessante resultater. Vi syns det
var verdt å legge merke til at det var så stor variasjon i assosiasjonen avhengig av om de
spiste sild eller ikke. De som spiser sild hadde mer positive tanker knyttet til et sildeprodukt,
mens de som ikke spiser sild hadde mer negative assosiasjoner. Det bør gjøres noen
produktforbedringer ved selve produktet som for eksempel design, størrelse og tilbehøret i
krukkene. De må få de unge til å velge akkurat deres produkt ved å gjennomføre endringer
som gjør at de skiller seg ut fra andre sildeprodusenter. I og med at kvalitet og sunnhet var
noe mange av informantene la vekt på, er dette noe H. J. Kyvik kan fokusere på i sin
markedsføring. H. J. Kyvik må også markedsføre seg på en spennende måte, slik at de når ut
til den nye målgruppen.