Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGranli, Arild
dc.contributor.authorStriby, Gjertrud
dc.contributor.authorViskjer, Olav
dc.date.accessioned2008-11-28T12:45:31Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151723
dc.description.abstractSamfunnet har i den senere tid vært vitne til flere store togulykker, deriblant i Norge og Egypt. Tallet på antall drepte og skadde har vært høyt, og i den forbindelse er det rettet større fokus på sikkerhet i tog og tunneler. Ved granskning av disse ulykkene har det blitt avdekket klare problemer i forbindelse med evakuering og redningsinnsats i tunneler. Oppgaven tar for seg en risikoanalyse av jernbanekulvert ved Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL). En kulvert er en kunstig bygget tunnel, og på Gardermoen er denne utført i betong. Grovanalysen bygger på Norges Byggstandardiseringsråds Risikoanalyse av tunneler og underjordiske anlegg for T-bane og jernbane, en veiledning til Norsk standard 3901. Analysen danner grunnlaget for videre beredskapsanalyser og revidering av beredskapsplan for Brann- og Redningsavdelingen ved OSL. Med bakgrunn i det store antall mennesker som benytter seg av transporttilbudet, er kulverten en av Norges mest trafikkerte tunneler. Derfor er potensialet for en storulykke absolutt til stede. Problemstillingen som rapporten hovedsakelig omhandler, er undersøkelse av faktorer som er kritiske når en ulykke har skjedd. Hendelsene som inkluderes i risikoanalysen er begrenset til risikofaktorer som omfatter beredskapen til Brann- og Redningsavdelingen ved OSL. Resultatet av analysen peker på flere mulige tiltak som det kan være hensiktsmessig å undersøke nærmere. Noen av disse tiltakene kan være enkle å gjennomføre, som bl.a. etablering av et samlet system for registrering av uønskede hendelser og utarbeiding av konkrete innsatsplaner for redningspersonellet i kulverten. Andre tiltak, som etablering av brannvann og installering av deteksjonssystem, kan derimot medføre vanskeligheter siden kulverten er ferdigstilt og tatt i bruk.en
dc.format.extent2151477 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectBrannen
dc.subjectIngeniøren
dc.titleRisikoanalyse av jernbanekulvert ved Oslo Lufthavn Gardermoenen
dc.typeBachelor thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel