Hvilke kompetansemessige og økonomiske konsekvenser har flerkulturelt mannskap for norske rederier?
Abstract
Denne bacheloroppgaven omhandler rederienes mannskap om bord i skipene, med tanke på kulturforskjeller. Problemstillingen til oppgaven er; Hvilke kompetansemessige og økonomiske konsekvenser har flerkulturelle mannskap for norske rederier.
Vi har valgt å besøke de fire rederiene som er medlem i SURF, Eidesvik Offshore ASA, Solstad Offshore ASA, Knutsen OAS Shipping AS og Østensjø Rederi AS, og intervjuet deres crew manager eller personalsjef. Resultatene vi har fått er forskjellige og svært interessante med tanke på de forskjellige rederienes profilering. Noen satser kun norsk, men andre satser blandet med norsk og utenlandsk mannskap. Konklusjonen er at det er for få norske sjøfolk til å dekke den norske flåten, som er i stor vekst. Utenom norsk mannskap er det filippinsk mannskap som blir mest brukt. Filippinsk mannskap blir leid inn gjennom agentbyråer i Norge eller på Filippinene. Filippinere som mannskap har over tid vist engasjement, lojalitet og lederegenskaper som er på nesten samme nivå som norsk mannskap, men det kreves mer av filippinsk mannskap enn norsk, for eksempel utdannelse og erfaring i enkelte av stillingene, i følge Knutsen OAS Shipping AS.
Vi har brukt Hanne Müllers bok om ”Norsk oljemuseum årbok 2005” som viser kulturforskjeller mellom amerikanere og nordmenn under letingen og etter at oljen ble funnet på 1960-70 tallet. Her er det store kulturforskjeller mellom nasjonalitetene, men de endrer seg i takt med den økonomien situasjonen rundt oljen.
3