Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjøsæter, Åge
dc.date.accessioned2012-08-21T07:56:16Z
dc.date.available2012-08-21T07:56:16Z
dc.date.issued2012-08-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151432
dc.description.abstractPaperet tar opp spørsmålet om organisasjons- og ledelsesstudier innenfor høyere utdanning kvalifiserer for profesjonell ledelsesutøvelse. To konseptualiseringer av læreprosesser legges til grunn: overflate- og dybdelæring. I paperet argumenteres det for at kvalifisering for profesjonell ledelsesutøvelse fordrer dybdelæring. Dybdelæring forutsetter læreprosesser som er i balanse mellom teoretisk, deduktiv kunnskap og induktiv kunnskap i form av forståelse og sensitivitet for kontekstuelle forhold. Å opparbeide seg forståelse for kontekstuelle forhold, forutsetter erfaring. Som ung student uten relevant arbeidserfaring har en i liten grad opparbeidet seg kunnskap om kontekst som en kan relatere mer generell teoretisk kunnskap til. Dette gjør at læreprosessene får en ”deduktiv slagside”. Paperet drøfter ulike tiltak som kan kompensere for mangel på relevant erfaringskunnskap i form av å tilføre induktive elementer i studiene. Utfordringer og implikasjoner med sikte på slik tilrettelegging drøftes og konkretiseres. Det stilles imidlertid spørsmål ved om i hvilken grad det er mulig å tilrettelegge for læreprosesser som kvalifiserer for profesjonell ledelsesutøvelse for unge studenter uten arbeidserfaring.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectNeonno_NO
dc.titleOrganisasjons- og ledelsesstudier innenfor høyere utdanning som kvalifisering for profesjonell ledelsesutøvelseno_NO
dc.typeReportno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel