Organisasjons- og ledelsesstudier innenfor høyere utdanning som kvalifisering for profesjonell ledelsesutøvelse
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151432Utgivelsesdato
2012-08-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Paperet tar opp spørsmålet om organisasjons- og ledelsesstudier innenfor høyere utdanning
kvalifiserer for profesjonell ledelsesutøvelse. To konseptualiseringer av læreprosesser legges
til grunn: overflate- og dybdelæring. I paperet argumenteres det for at kvalifisering for
profesjonell ledelsesutøvelse fordrer dybdelæring. Dybdelæring forutsetter læreprosesser som
er i balanse mellom teoretisk, deduktiv kunnskap og induktiv kunnskap i form av forståelse og
sensitivitet for kontekstuelle forhold. Å opparbeide seg forståelse for kontekstuelle forhold,
forutsetter erfaring. Som ung student uten relevant arbeidserfaring har en i liten grad
opparbeidet seg kunnskap om kontekst som en kan relatere mer generell teoretisk kunnskap
til. Dette gjør at læreprosessene får en ”deduktiv slagside”. Paperet drøfter ulike tiltak som
kan kompensere for mangel på relevant erfaringskunnskap i form av å tilføre induktive
elementer i studiene. Utfordringer og implikasjoner med sikte på slik tilrettelegging drøftes og
konkretiseres. Det stilles imidlertid spørsmål ved om i hvilken grad det er mulig å tilrettelegge
for læreprosesser som kvalifiserer for profesjonell ledelsesutøvelse for unge studenter uten
arbeidserfaring.