Hvordan kan sykepleiere bruke sykepleieprosessen som verktøy for å bedre kvaliteten på håndteringen av telefonhenvendelser til AMK og legevakt?
Abstract
Jeg vil med denne litteraturstudien se på bruken av sykepleieprosessen i sin helhet ved
akuttmedisinsk kommunikasjonsentral, samt legevakt. Det viser seg å være lite litteratur på dette
spesifikke området, spesiellt knyttet opp mot den norske organiseringen av nødmeldetjenesten.
Å jobbe i AMK eller på legevakt viser seg å være en jobb full av utfordringer. En snakker med
personer i forskjellige sinnstilstander med forskjellige problemstillinger, og dette stiller høye krav
til faglig og kommunikativ kompetanse hos sykepleierne.
Litteraturen viser at det er generellt god kvalitet på arbeidet som utføres i dag, men at det er rom for
forbedring. Spesiellt på området som hastegradsvurdering, men også innenfor faglige og
kommunikative ferdigheter. Denne forbedringen kan komme gjennom bedre kursing eller opplegg
som kollegabaserte veiledinger på bakgrunn av autentiske samtaler.
At sykepleieprosessen er et viktig verktøy for sykepleiere i AMK og legevakt er det ingen tvil om.