Informasjonsbehov på sykehus
Abstract
Hensikten med oppgaven var å kartlegge hvilke behov pasient og pårørende hadde for
informasjon under sykehusopphold, ut i fra de berørtes synsvinkel. Et annet spørsmål jeg
søkte videre svar på var hvordan sykepleiere ivaretok pasient og pårørendes behov for
informasjon. Bakgrunn for oppgaven gjenspeiles i samfunnets økende krav om effektivisering
og innsparinger, kontra kvalitetssikring og større fokus på brukermedvirkning. Oppgaven ble
gjennomført som en litteraturstudie av eksisterende relevant forskning. Ti artikler ble
gjennomgått og delt inn etter tema pasient, pårørende, personal, og sykehus. Dette skulle
videre gi meg en dypere forståelse for hva de berørte anså som viktigst. Artiklene bygger
samtidig på forskjellige synsvinkler som pasient- og pårørendes opplevelse, personalets
opplevelse, samt sykehuset som setting for informasjonsformidlingen. Studiene viste generelt
til dårlige kunnskaper om kommunikasjon, samhandling, og informasjonsteknikk. Manglende
forståelse for hva pasient rollen innebærer kan vel samtidig sies å utgjøre et sentralt tema.
Konklusjonen viser at ut i fra økt krav om effektivisering samtidig med et større pleiebehov
generelt, blir Sykepleiers pedagogiske og praktiske kunnskaper og ferdigheter nedprioritert.