Show simple item record

dc.contributor.authorDrange, Brit Bårdsen
dc.date.accessioned2013-01-10T13:10:16Z
dc.date.available2013-01-10T13:10:16Z
dc.date.issued2013-01-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/150780
dc.description.abstractTospann som veiledningsmodell har vær et samarbeidsprosjekt mellom utdanning og praksisfelt om å prøve noe nytt i sykepleierstudenters praksisveiledning, da vi tidligere hadde erfart veiledning ved kontaktsykepleier i en-til-en forhold som sårbar. Hovedmål var å oppnå større kontinuitet og tettere oppfølging i veiledningen. Et annet mål var at pleiepersonalet kunne oppnå økt kunnskap om veiledning og samarbeid mellom praksisplass og høgskole, og oppnå en faglig utvikling som konsekvens av veiledningsmodellen. Sykepleierstudenter gikk sammen to og to i pleiesituasjoner, planla og utførte sykepleieoppgaver, og reflekterte sammen daglig. De hadde veiledningstøtte i pleieteamet og studentansvarlig sykepleier. Mange sykepleierstudenter utviklet trygghet, tok ansvar og viste selvstendighet. De utførte sykepleie til over halvparten av pasientene. Studentene brukte hverandre som ressurs, og ble integrerte i pleiefellesskapet. Engasjement og motivasjon var viktig for læringsutbyttet. Personalet ble mer bevisste på egne oppgaver og faglig ståsted. De fikk ledig tid som ble benyttet til faglige oppdateringer og bedre pleiekvalitet.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesHSH-rapport;2013/1
dc.titleTospann som veiledningsmodell: Rapport fra samarbeidsprosjekt mellom Læringsenhet ved Bjørgene omsorgs- og utviklingssenter og Høgskolen Stord/Haugesund, Avdeling for helsefag, 2010-2012no_NO
dc.typeOthersno_NO
dc.source.pagenumber67no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record