Skolevurdering i et lærerperspektiv : En studie av lokalt arbeid med kvalitetsvurdering i videregående opplæring
dc.contributor.author | Syse, Ingrid | |
dc.date.accessioned | 2009-01-27T12:14:56Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/150550 | |
dc.description.abstract | Skolevurdering i et lærerperspektiv– En studie av lokalt arbeid med kvalitetsvurdering i videregående opplæring Gjennom Kunnskapsløftet gir myndighetene signal om at kvalitetsvurdering skal bidra til kvalitetsutvikling. I denne studien rettes søkelyset mot hvordan lærere i videregående skoler opplever bruk av nasjonale og lokale vurderingsverktøy i en slik sammenheng. Undersøkelsen er gjennomført som en casestudie høsten 2005. Åtte lærere er intervjuet om holdninger til ut-viklingsarbeid, elevers læring og læringsutbytte og bruk av vurderingsverktøy. Funnene tyder på at læreres prioritering av verktøy først og fremst ser ut til å henge sammen med begrepsfor-ståelse og nærhet til elevene. Legger lærere og ledelse ulikt innhold i begrep som læring og læringsutbytte, kan det hemme felles forståelse av hvilken plass bruk av vurderingsverktøy skal ha i skolens utviklingsarbeid. Tydelig ledelse med fokus på strukturerte utviklingsproses-ser kan fremme felles forståelse. Forutsetningen synes å være at prosessene forankres i dialog og refleksjon om læring og samhandling. | en |
dc.format.extent | 1419059 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.subject | kvalitetsvurdering | en |
dc.subject | videregående opplæring | en |
dc.title | Skolevurdering i et lærerperspektiv : En studie av lokalt arbeid med kvalitetsvurdering i videregående opplæring | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en |