Show simple item record

dc.contributor.authorMidtbø, Anne Kristin Finsveen
dc.date.accessioned2009-01-26T14:06:13Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/150542
dc.description.abstractStudien har som formål å få kunnskap om hvordan styreren oppfatter sin egen rolle i forhold til å fremme utviklings- og endringsprosesser i barnehagen. Det er brukt en kvalitativ metode der fem styrere i større barnehager i en og samme kommune, er intervjuet om hvilke holdninger de har til endringsarbeid, hvordan endring foregår i egen barnehage og hvordan de selv påvirker til utvikling og endring. Funnene viser at styrerne påvirker gjennom å være gode modeller og forbilder der de særlig legger vekt på å inspirere, motivere og bruke varierte metoder for å fremme refleksjon og medvirkning fra alle i personalgruppa. Endring oppfatter de som å legge til rette for prosesser der de først og fremst har fokus innad i organisasjonen og der målene lager rammer for arbeidet. Men også nyere tanker om en mer entreprenøraktig ledelse er under utvikling hos styrerne. Funnene viser også at ved ulik praksis og motstand kan styreren velge en mer administrativ funksjon, med større vekt på system og rutiner, for å påvirke hvilken retning utviklingen skal ta. Studien drøfter konsekvensen av disse valgene i et lærings-og endringsperspektiv.en
dc.format.extent939005 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectledelseen
dc.subjectbarnehageren
dc.subjectorganisasjonsutviklingen
dc.titleLedelse i barnehagen : om å påvirke til utvikling, omstilling og endringen
dc.title.alternativeDay-care management : influencing development, adjustment and changeen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record