Ledelse i barnehagen : om å påvirke til utvikling, omstilling og endring
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/150542Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Studien har som formål å få kunnskap om hvordan styreren oppfatter sin egen rolle i forhold til å fremme utviklings- og endringsprosesser i barnehagen. Det er brukt en kvalitativ metode der fem styrere i større barnehager i en og samme kommune, er intervjuet om hvilke holdninger de har til endringsarbeid, hvordan endring foregår i egen barnehage og hvordan de selv påvirker til utvikling og endring. Funnene viser at styrerne påvirker gjennom å være gode modeller og forbilder der de særlig legger vekt på å inspirere, motivere og bruke varierte metoder for å fremme refleksjon og medvirkning fra alle i personalgruppa. Endring oppfatter de som å legge til rette for prosesser der de først og fremst har fokus innad i organisasjonen og der målene lager rammer for arbeidet. Men også nyere tanker om en mer entreprenøraktig ledelse er under utvikling hos styrerne. Funnene viser også at ved ulik praksis og motstand kan styreren velge en mer administrativ funksjon, med større vekt på system og rutiner, for å påvirke hvilken retning utviklingen skal ta. Studien drøfter konsekvensen av disse valgene i et lærings-og endringsperspektiv.