dc.description.abstract | I denne oppgaven har det blitt gjennomført en studie av hvordan NAV-reformen har
påvirket de ansattes arbeidshverdag. Gjennom kvalitative intervjuer har en undersøkt
hvordan denne reformen har virket inn på de ansatte i den kommunale sosialtjeneste.
En har vektlagt å undersøke faktorer innenfor motivasjon og jobbtrivsel, stress,
organisasjonskultur, og reform og endring. Intervjuene som ble gjennomført medførte
mye god kunnskap om hvordan de ansatte har tenkt om reformen før den ble innført
og hvordan de ser på reformen nå i dag. Ved å knytte de empiriske funnene opp i mot
relevant teori sitter en igjen med en rekke faktorer som er medvirkende på hvordan de
ansatte opplever sin arbeidshverdag etter reformen ble innført. Faktorene som går
igjen hos informantene som ble intervjuet er utfordringer i forhold til samarbeid,
arbeidsmengde, manglende opplæring, ulik kultur og holdninger og uklare mål og
forventninger. I tillegg kom det frem en del positive aspekt som de ansatte vektla etter
reformen ble innført. Her nevnte informantene blant annet at de hadde fått nye
meningsfylte arbeidsoppgaver, nye kontorlokaler og et bedre arbeidsmiljø innad i den
kommunale sosialtjeneste.
Studiet som har blitt gjennomført gir et godt innblikk i hvordan en reform og
omstilling på en arbeidsplass kan ha påvirkning på de ansatte som jobber der.
Kunnskap rundt dette er viktig å vektlegge i dagens samfunn da det hele tiden stilles
nye krav til effektivitet og endring for å kunne følge med i et samfunn som stadig er i
utvikling. | no_NO |