Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHole, André
dc.date.accessioned2013-08-27T11:11:32Z
dc.date.available2013-08-27T11:11:32Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/150441
dc.descriptionMasterstudium i idrettsvitenskap Høgskulen i Sogn og Fjordane mai, 2013.no_NO
dc.description.abstractHensikten til denne studien var å undersøke om bruk av to ulike undervisningstilnærminger i søk etter skredtatte personer med sender/mottaker vil påvirke søketiden og søkemønsteret hos uerfarne personer. Hvis en skiløper blir tatt av et snøskred vil han være avhengig av å bli lokalisert hurtig og gravd ut av snømassene i løpet av femten minutter for å øke sannsynligheten for å overleve. En sender/mottaker vil være det mest effektive redskapet for å lokalisere den skredtatte i skredmassene. To grupper fikk undervisningsopplegg i form av eksplisitt og implisitt undervisning i innlæringen av kameratredning med sender/mottaker. Eksplisitt tilnærming baserer seg på at den lærende blir bevisstgjort på hva handlingen vil kreve og innhenter kunnskap om handlingsløsningen gjennom instruksjoner eller visuell demonstrasjon. Den implisitte tilnærmingen omhandler innhenting av informasjon om handlingen uten å bli bevisstgjort på hva teorien til handlingen krever, da handlingen gjennomføres for å oppnå et mål. Utvalget i denne studien var 45 folkehøgskoleelever. Undervisningsgruppene fikk to timer og femten minutters tid til opplæring. Det ble gjennomført en post-test dagen etter undervisning og en re-test fem uker etter undervisningen. Testene omhandlet søk etter to simulerte skredtatte personer i et 50*80 meter skredområde. Det ble innhentet observasjoner i de tre søkefasene signalsøk, grovsøk og finsøk med sender/mottaker. Det var observasjoner av søketiden og søkemønsteret til deltakerne som er datagrunnlaget for denne studien. Resultatene viste ingen signifikante forskjeller i gjennomsnittlig søketid hos de to undervisningsgruppene ved både post- og re-test, noe som viser at bruk av ulik læringstilnærmingen ikke påvirker søketiden. Observasjonene av søkemønsteret viser at den eksplisitte undervisningsgruppen hadde en signifikant høyere observasjonsscore enn den implisitte undervisningsgruppen ved de to testene. Dette viser at den eksplisitte undervisningen har oppnådd en høyere kunnskap om handlingen. Det kan ikke vises en sammenheng mellom søketid og søkemønsteret i studien.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectSender/Mottakerno_NO
dc.subjectskredno_NO
dc.titleBruk av to ulike læringstilnærminger i opplæringen av sender/mottakerno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.source.pagenumber69no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel