Blar i HVL Open på tidsskrift "Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk"
Viser treff 1-10 av 10
-
«Å lære et håndverk»: Pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelærerutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen setter fokus på observasjon i barnehagelærerutdanningen (BLU). Observasjon skal inngå i barnehagelæreres utdanning slik at kommende barnehagelærere har kunnskaper om og ferdigheter i observasjon som del av sin ... -
Emitted and omitted discourses on diversity – time to admit privilege, race and power?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Discourses on diversity in education have great importance for socially just educational practices. This article examines Norwegian teachers’ reflections and language use on diversity, applying Critical Discourse Analysis ... -
Is the Concept of Bildung Still Relevant? Rethinking Bildung From a Praxeological Perspective.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Education is a term that plays a central role in the self-image of modern societies, but it is also one that generates many different associations. The article aims to specify education as a scientific term without negating ... -
Iscenesettelse av barnehagens lekemiljø – fra nye erfaringer til eksperimenterende og utforskende praksis
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen bygger på konteksttilpasset intervensjonsdesign i en barnehage som jobber aktivt med barnehagens lekemiljø. Hele forskningsprosjektet er gjennomført av tre faglærere innen fagene drama, pedagogikk og fysisk ... -
Lærerutdanneren som forsvant? En retorisk analyse av styringsdokumenter for barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I tråd med de siste tiårenes utdanningspolitiske trender om målstyring av utdanningssystemet og nye visjoner om hva utdanning skal bidra til, endres også premissene for hva det vil si å være lærerutdanner. En styringstekst ... -
Måling i kvantitativ utdanningsforskning: Et instrumentelt mistak?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Til tross for at måling er en hyppig anvendt metode i kvantitativ utdanningsforskning, blir lite oppmerksomhet viet til logikken som ligger bak tallene. I denne artikkelen argumenterer jeg for at utdanningsforskning har ... -
Måling, strukturer og manglende ontologisk fundament: En respons til Kleven og Price
(Journal article, 2023)Som en respons til artikkelen «Måling i kvantitativ utdanningsforskning: Et instrumentelt mistak?» argumenter Kleven og Price, begge med utgangspunkt i kritisk realisme, at måling i en klassisk forstand – som oppdagelse ... -
Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen presenterer en studie av hvordan norske elever konseptualiserer rasismebegrepet basert på fokusgruppeintervjuer med elever på ungdomstrinnet. Studien tar utgangspunkt i ideen om at det finnes en rekke ulike ... -
Politikerløftet - den nødvendige debatten
(Chronicle, 2019)I snart 30 år har profesjon etter profesjon vært effektivisert gjennom mål- og resultatstyring. Unntaket er politikerne. Vi må nå tørre å reise debatten om en kvalitetsheving også av politikken. -
Profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen bygger på en kvalitativ studie fra en barnehagelærerutdanning i Norge, og handler om hvilke danningsdiskurser som trer frem i profesjonssamtalen, og hvilken betydning disse diskursene får for profesjonssamtalen ...