Blar i Høgskulen på Vestlandet på emneord "kroppsøvingsfaget"
Viser treff 1-12 av 12
-
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i kroppsøvingsfaget - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres erfaringer omkring bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Med ny overordnet del av læreplanen [LK20] som følge av fagfornyelsen skulle tre tverrfaglige temaer implementeres i den norske skolen. Bærekraftig utvikling var ett av disse og ble en del av fagfornyelsen da temaet kom ... -
Det finnes ikke kroppspress på mellomtrinnet ... eller vent litt? En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere sitt møte med kroppspress, blant elever i kroppsøvingsfaget, på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er kroppspress, blant elever i kroppsøvingsfaget, på mellomtrinnet (5.–7.trinn). Formålet med studien er å gi et innblikk i kroppsøvingslærere sine erfaringer omkring kroppspress, hva de mener er ... -
”Eg tolkar læreplanen slik eg meiner den bør tolkast” Vurdering av læring i kroppsøving – frå eit lærarperspektiv : kva legg kroppsøvingslærarane til grunn for sluttvurderinga i 10. klasse?
(Bachelor thesis, 2014)Kva legg kroppsøvingslærarar til grunn for sluttvurderinga i 10. klasse? Korleis tolkar og praktiserer kroppsøvingslærarar på 10. trinn Kunnskapsløftet, då det gjeld vektlegging av innsats og dugleikar i karaktersetjinga? -
Elevers kroppssyn i ungdomsskolen: En kvalitativ studie om et utvalg ungdomsskolelærere sitt arbeid for å motvirke elevenes uttrykk for negativt kroppssyn
(Master thesis, 2023)Hensikten med studien er å få innblikk i hvordan et utvalg ungdomsskolelærere arbeider for å motvirke uttrykk for negativt kroppssyn hos elever, da både i kroppsøvingsfaget og på andre arenaer i skolen. Studien ser på ... -
Elevers kunnskaper om vurdering og rettigheter
(Bachelor thesis, 2017)Formålet med denne studien har vært å se nærmere på om elever på ungdomstrinnet vet hvilke rettigheter de har til vurdering i kroppsøvingsfaget og hvordan de selv skulle ønsket at vurderingen i faget skulle vært. Data om ... -
Grunnleggande ferdigheiter i kroppsøvingsfaget - eit kunnskapsløft eller eit urealistisk løfte? : ein kvalitativ studie av kroppsøvingslærarar si forståing og integrering av dei grunnleggande ferdigheitene i Kunnskapsløftet
(Bachelor thesis, 2014)Kva forståing har kroppsøvingslærarar på ungdomstrinnet av dei grunnleggande ferdigheitene i kroppsøvingsfaget, og på kva måte vel lærarane å integrere desse ferdigheitene i undervisinga? 3 Som det kjem fram av problemstillinga, ... -
Kartlesing i kroppsøvingsfaget: En studie av et undervisningsopplegg i kartlesing gjennom en intervensjon med constraintsbasert didaktikk
(Master thesis, 2019)Bakgrunnen for denne masterstudien var å få bedre innsikt som kroppsøvingslærere om hvordan elevene tilegner seg kunnskap og ferdigheter i kartlesing. Å kunne bruke kart til å orientere seg er et nokså tydelig mål for ... -
Kroppsøvingsfaget under Covid-19 nedstengingen: En kvalitativ studie av barneskolelæreres erfaringer med kroppsøvingsfaget under Covid-19 nedstengingen
(Master thesis, 2022)Hensikt: Hensikten med oppgaven var å undersøke hvilke erfaringer en periode med nedstenging av skolene våren 2020 har gitt kroppsøvingslærere. Hvordan opplevde de å undervise i kroppsøvingsfaget når de ikke fikk være ... -
Kroppsøvingslæreres opplevelse av å inkludere minoritetselever
(Master thesis, 2022)Ved hjelp av intervjuer med fire utvalgte kroppsøvingslærere fra barneskolen, forsøker denne oppgaven å avdekke lærerens opplevelse av å inkludere minoritetselever i faget. Flertallet av kroppsøvingslærerne ser på ... -
Vegen fra det gamle til det nye – En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslæreres forståelser av bærekraftig utvikling formes
(Master thesis, 2022)Etter innføringen av Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20), er bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2019a, s. 3). LK20 beskriver bærekraftig utvikling (BU) i kroppsøvingsfaget ... -
Vegen fra det gamle til det nye – En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslæreres forståelser av bærekraftig utvikling formes
(Master thesis, 2022)Etter innføringen av Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20), er bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2019a, s. 3). LK20 beskriver bærekraftig utvikling (BU) i kroppsøvingsfaget ... -
Vurdering i kroppsøving – eit rettferdig fag? : lærarar sitt syn på rettferdig vurdering av innsats, føresetnader og ferdigheiter
(Bachelor thesis, 2014)Med bakgrunnen for oppgåva har me valt å formulere følgjande tittel og problemstilling: Vurdering i kroppsøving – eit rettferdig fag? Lærarar sitt syn på rettferdig vurdering av innsats, føresetnader og ferdigheiter. Korleis ...