Browsing Høgskulen på Vestlandet by Subject "Kroppsøving"
Now showing items 1-20 of 28
-
«Alt er vanskelig med vurdering i kroppsøvingsfaget» En kvalitativ studie om et utvalg kroppsøvingslæreres refleksjoner rundt Kunnskapsløftet 2020 og vurdering for læring i kroppsøvingsfaget «
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Vurdering for læring ansees som en av de mest lovende områdene innenfor moderne utdanningsforskning. Forskning viser at formative vurderingsformer kan være med å minske gapet mellom nåsituasjonen og ønsket ... -
Elevers kunnskaper om vurdering og rettigheter
(Bachelor thesis, 2017)Formålet med denne studien har vært å se nærmere på om elever på ungdomstrinnet vet hvilke rettigheter de har til vurdering i kroppsøvingsfaget og hvordan de selv skulle ønsket at vurderingen i faget skulle vært. Data om ... -
Elevmedvirkning i vurderingsarbeidet i kroppsøving - En kvalitativ studie om noen ungdomsskoleelevers fortellinger om, og ønsker for, vurdering i kroppsøving.
(Master thesis, 2020)Vurdering skal være en integrert del av det daglige læringsarbeidet i skolen. I mange år har Utdanningsdirektoratet presisert at elever som deltar i vurderingsarbeidet blir mer bevisste på hvor de er i sin læring, hvor de ... -
EN CONSTRAINTS-LED APPROACH TIL KROPPSØVINGSDIDAKTIKK Ungdomsskoleelever sine erfaringer med en alternativ pedagogisk tilnærming
(Master thesis, 2022)Med en revidering og oppdatering av læreplan i kroppsøving har det blitt lagt et større fokus på blant annet medbestemmelse, samarbeid og kontekstualisert læring. Det har tidligere blitt drøftet hvorvidt kroppsøvingsfaget ... -
Fagfornyelsen: Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i faglærerutdanningen – Et komplekst begrep i et kroppsøvingsfaglig perspektiv
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven er det forsket på lærerutdannere i kroppsøving og idrettsfag sin forståelse av begrepet bærekraftig utvikling, og lærerutdannernes forståelse av hvordan innføringen av dette tverrfaglige temaet påvirker ... -
«Fagrelevans og sentrale verdiar» i kroppsøvingsfaget i LK20 – ei spørjeundersøking av 10.-klasseelevar
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Kunnskapsløftet 2020 (LK20) er nyleg implementert i skulen, og har så vidt vorte nytta av lærarar i praksis endå. Dette skapar ei interesse for å undersøkja kva LK20 har endra på med tanke på førre læreplan, og ... -
Fysisk aktivitet, stress og helse blant elever i videregående skole
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Ungdom rapporterer at de opplever et høyt nivå av stress relatert til skole. Skolerelatert stress er nært forbundet med psykiske plager, og slike plager blir ofte oppgitt som en årsak til frafall fra videregående ... -
Kropp i kroppsøving – En fenomenologisk-hermeneutisk studie som omhandler hvordan et utvalg kroppsøvingslærere i ungdomsskolen forstår og arbeider med kropp i kroppsøving.
(Master thesis, 2018)Tema i denne masteroppgaven er kropp i kroppsøving. Nærmere bestemt hvordan seks kroppsøvingslærere i ungdomsskolen forstår og arbeider med kropp i kroppsøving. Det er lærernes refleksjoner, tanker og erfaringer rundt ... -
Kropp i kroppsøvingsfaget – En kvalitativ studie om hvordan elever ved andreklasse videregående forholder seg til kropp og hvordan de erfarer kropp i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2020)Studien gir et innblikk i ni videregåendeelevers refleksjoner knyttet til kropp og hvilke erfaringer de gjør seg i forhold til kropp i en kroppsøvingsfaglig kontekst. Problemstillingen er: Hvilke perspektiver har et utvalg ... -
Kroppsidentitet i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er tallene for Ungdataundersøkelsen som viser at kroppspress er en utfordring for en god del norske elever (Bakken et al., 2018; Øgård-Repal et al., 2017) Ved innføring av LK20 høsten ... -
Kroppslig læring i kroppsøvingsfaget; mer enn motorisk læring! - En kvalitativ studie av fremtidens kroppsøvingslæreres forståelse av kroppslig læring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke hvordan et utvalg masterstudenter i kroppsøving forstår kroppslig læring. For å få denne innsikten har studien undersøkt deres refleksjoner omkring den erfarte-, oppfattede- ... -
Kroppsøvingsfaget, fysisk aktivitet og psykiske helse: Fører gjennomført behandling ved Energiteamet psykisk helsevern for barn og unge (PBU) til økt deltakelse og motivasjon i kroppsøvingsfaget i skolen?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn Kroppsøving er et læringsfag der elevene skal utvikle kompetanse innen trening, helse og livsstil. Faget skal legge grunnlag for positive erfaringer med fysisk aktivitet, og bidra til livslang bevegelsesglede. ... -
Kroppsøvingsfagets utfordring med elevers kroppsbilde: Er det vanskelig å finne en løsning?
(Bachelor thesis, 2021)I denne bacheloroppgaven har vi sett nærmere på hvilke utfordringer og mulige løsninger kroppsøvingslærere møter på i kroppsøvingstimene sine. Disse er knyttet til elevers kroppsbilde. Vi har sett på rollen som kroppsøvingslærer ... -
Kroppsøvingslæreres forståelse av elevenes deltakelse i faget
(Master thesis, 2021)Oppgavens hensikt er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere forstår og selv tenker om elevenes deltakelse i faget. I læreplanens allmenne del og i skolen sentrale oppdrag er tilpasset opplæring og inkludering sentralt i ... -
Kroppsøvingslæreres forståelse av innsats som fenomen i arbeidet med elevvurdering
(Master thesis, 2022)Debatten om hvorvidt innsats skal være en del av vurderingsgrunnlaget i kroppsøving har kommet og gått i flere år. I reform 94 (R94) og læreplanverket av 1997 (L97) skulle innsats være en del av kompetansen til elevene. I ... -
Kroppsøvingslæreres oppfattelser av vurdering i kroppsøving
(Master thesis, 2021)Vurdering i skolen kan sies å ha mange formål. Et av disse handler om at elevene selv skal skjønne hva de skal lære, og bidra til læringsarbeid for hverandre, slik at de sammen kan hjelpe hverandre i læringsprosessen. I ... -
Kva ligg til grunn for kroppsøvingslærarar si vurdering i vidaregåande skule? : eit kvalitativt studie om kroppsøvingslærarar si vekting av ulike kriterier.
(Bachelor thesis, 2016)Føremål med denne studien har vore å sjå nærmare på korleis kroppsøvingslærarar i den vidaregåande skulen vektar ulike kriterium ved vurdering av elevar i kroppsøving. Ved bruk av kvalitative semistrukturerte intervju av ... -
Manglende deltakelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Kroppsøvingsfaget har som formål å skape livsslang bevegelsesglede og motivere for en fysisk aktiv livsstil som voksen. Tidligere forsking viser til at nærmere 30% av elevene ¨ikke liker¨ eller ¨hater¨ kroppsøvingsfaget ... -
Norsk- og matematikklæreres oppfatning av kroppsøvingsfagets legitimering og verdi
(Master thesis, 2018)I læreplanen for kroppsøving legges det føringer for hva faget skal inneholde og hvorfor. Dette fungerer som et rammeverk for fagets indre og ytre legitimitet og verdi som eget fag i norsk skole. Flere studier viser at det ...