Blar i Høgskulen på Vestlandet på emneord "kroppsøvingslærere"
Viser treff 1-11 av 11
-
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i kroppsøvingsfaget - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres erfaringer omkring bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Med ny overordnet del av læreplanen [LK20] som følge av fagfornyelsen skulle tre tverrfaglige temaer implementeres i den norske skolen. Bærekraftig utvikling var ett av disse og ble en del av fagfornyelsen da temaet kom ... -
«Det er vel noe med det at du begynner å tenke mer og mer, men vi er vel ikke helt der enda»: En kvalitativ studie om et utvalg læreres erfaringer og refleksjoner rundt natur, miljøspørsmål og bærekraft i deres didaktiske praksis i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i fysisk aktivitet i et skolemiljø ved Høgskulen på Vestlandet. Temaet for studien er kroppsøvingslæreres refleksjoner knytt til didaktiske praksis i naturen. Studien baserer seg på et utvalg ... -
En kvantitativ studie om lærere som har elever med manglende deltakelse i kroppsøvingsfaget på barneskolen
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Kroppsøving er det tredje største faget i grunnskolen (Sæle & Hallås, 2020, s. 29). Til tross for at læreplanen i kroppsøving vektlegger at faget skal stimulere til livslang bevegelsesglede og motivere til en ... -
Grunnleggande ferdigheiter i kroppsøvingsfaget - eit kunnskapsløft eller eit urealistisk løfte? : ein kvalitativ studie av kroppsøvingslærarar si forståing og integrering av dei grunnleggande ferdigheitene i Kunnskapsløftet
(Bachelor thesis, 2014)Kva forståing har kroppsøvingslærarar på ungdomstrinnet av dei grunnleggande ferdigheitene i kroppsøvingsfaget, og på kva måte vel lærarane å integrere desse ferdigheitene i undervisinga? 3 Som det kjem fram av problemstillinga, ... -
Hvordan kan kroppsøvingslærere legge til rette for livslang bevegelsesglede?
(Bachelor thesis, 2016)Hensikt Målet med studiet var å se på hvordan kroppsøvingslæreren kan legge til rette for livslang bevegelsesglede på videregående skoler. Dette på bakgrunn av at en stor andel av den norske befolkningen ikke oppfyller ... -
Innsats for vurdering: En kvalitativ studie av et utvalg kroppsøvingslærere sin tolkning av innsats i barneskolen
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Innsats kan tolkes på mange forskjellige måter, av forskjellige personer. Kroppsøvingslærere er forskjellige personer. Innsats kan tolkes som å frivillig delta i en aktivitet, basert på fri vilje. Begrepet innsats ... -
Kroppsøvingslæreres forståelse av elevenes deltakelse i faget
(Master thesis, 2021)Oppgavens hensikt er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere forstår og selv tenker om elevenes deltakelse i faget. I læreplanens allmenne del og i skolen sentrale oppdrag er tilpasset opplæring og inkludering sentralt i ... -
Kroppsøvingslæreres forståelse av innsats som fenomen i arbeidet med elevvurdering
(Master thesis, 2022)Debatten om hvorvidt innsats skal være en del av vurderingsgrunnlaget i kroppsøving har kommet og gått i flere år. I reform 94 (R94) og læreplanverket av 1997 (L97) skulle innsats være en del av kompetansen til elevene. I ... -
Kva ligg til grunn for kroppsøvingslærarar si vurdering i vidaregåande skule? : eit kvalitativt studie om kroppsøvingslærarar si vekting av ulike kriterier.
(Bachelor thesis, 2016)Føremål med denne studien har vore å sjå nærmare på korleis kroppsøvingslærarar i den vidaregåande skulen vektar ulike kriterium ved vurdering av elevar i kroppsøving. Ved bruk av kvalitative semistrukturerte intervju av ... -
Prøver å gjøre publikum fornøyd – En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslærere reflekterer rundt ungdomsskoleelevers kroppspress i faget og fra sosiale medier.
(Master thesis, 2021)Studien gir et innblikk i seks kroppsøvingslæreres refleksjoner rundt kroppspress i kroppsøvingsfaget og fra sosiale medier. Problemstillingen er som følger: Hvilke refleksjoner gjør et utvalg kroppsøvingslærere i ungdomsskolen ... -
Vegen fra det gamle til det nye – En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslæreres forståelser av bærekraftig utvikling formes
(Master thesis, 2022)Etter innføringen av Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20), er bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2019a, s. 3). LK20 beskriver bærekraftig utvikling (BU) i kroppsøvingsfaget ...