Show simple item record

dc.contributor.authorSolberg, Andrine Aarseth
dc.date.accessioned2024-08-30T11:04:41Z
dc.date.available2024-08-30T11:04:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3149313
dc.descriptionSamhandling og folkehelse Institutt for helse og omsorgsvitenskapen_US
dc.description.abstractLærere står i en hektisk hverdag med stadig endringer. Noen lærer vurderer å forlate yrket, samtidig som andre blir og trives i yrket gjennom mange år. Denne oppgaven skal undersøke helsefremmende faktorer i lærerhverdagen knytt opp mot digitale endringsarbeid. Det stilles mange krav til lærerrollen og lærerprofesjonen. Den digitale utviklingen har kommet til skolen på lik linje med samfunnet ellers. Problemstillingen i oppgaven skal undersøke hvordan lærere kan jobbe på en helsefremmende måte med digitale endringsarbeid i hverdagen. Det vil være spesielt fokus på digitale endringsarbeid knytt til innføringen av LK20. Oppgaven har brukt en kvalitativ studie hvor data er samlet inn gjennom semistrukturerte, kvalitative intervjuer. Det er fem lærere som har deltatt i studien, de er fra forskjellige kommuner. Det er brukt en fenomenologisk tilnærming til problemstillingen, der lærerens erfaring, stemme og perspektiv har blitt belyst. Funnene er systematisk og tematiske analysert og drøftet opp mot tidligere forskning på feltet og teori. Det blir gjort gjennom Antonovskys (1996, 1987) salutogene perspektiv, sense of coherence begrep og Miglioretti et al. (2012) som ser på forståelse av helsefremmingsbegrepet og arbeid med helsefremming. Videre vil endringsarbeid bli belyst gjennom Sunnevåg og Andersen (2010) om ser på faser og viktige faktorer i endringsarbeid, Voorberg et al. (2014) sitt samskapingsbegrep og Harvey og Kitson (2015) som løfter frem indre og ytre kontekst i endringsarbeid. Oppgaven vil gi et dypere innblikk på digitale endringsarbeid sett i lys av helsefremmende faktorer og hva lærerne selv mener må til for at et endringsarbeid skal bli gjennomført på en helsefremmende måte. Det vil bli drøftet helsefremmende faktorer i arbeidshverdagen, helsefremmende endringsarbeid og nye digitale løsninger og hvilke muligheter de gir lærerne. Konklusjonen viser viktigheten av gode kollegaer og samarbeid, mestring og rutiner i hverdagen, å arbeide sammen, verdien av nye digitale løsninger og brukervennlige program. Hvordan lærerne selv vektlegger disse faktorene for å oppnå en helsefremmende arbeidshverdag i kombinasjon med digitale endringsarbeid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHelsefremmende perspektiv på endringsarbeid for lærere i skolen.en_US
dc.title.alternativeHealth-promoting perspective on implementation work for teachers in schools.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM S 1 - 3 0 6 - 1 M Aen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal