Show simple item record

dc.contributor.authorVeggeberg, Linda
dc.contributor.authorTveit, Carina Pedersen
dc.date.accessioned2024-08-30T10:50:07Z
dc.date.available2024-08-30T10:50:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3149302
dc.descriptionMasteroppgave i samhandling og folkehelsearbeid Fakultet for helse- og sosialvitenskapen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Både planer og retningslinjer anbefaler at det arbeides tverrfaglig mellom instanser for å forebygge psykiske vansker hos barn og unge. Psykiske plager og lidelser er ikke uvanlig hos barn og unge, og det foreligger en høy andel barn og unge som selvrapporterer psykiske plager. Tverrfaglig samarbeid og koordinering av tjenestetilbudet i kommunen er en forutsetning for å gi barn, unge og deres familier god oppfølging. Likevel opplever mange som møter barn- og unge daglig i arbeidet sitt, at det ennå er en vei å gå for å få til et velfungerende tverrfaglig samarbeid. Hensikt: Å undersøke hvordan helsesykepleier og vernepleiere i kommunal sektor opplever at tverrfaglig samarbeid kan ha en forebyggende effekt på psykiske plager hos barn og unge. Studien vektla også hvilke faktorer som opplevdes fremmende eller hemmende på tverrfaglig samarbeid, og hvordan yrkesgruppene arbeidet forebyggende mot psykiske plager. Metode: Det ble benyttet en kvalitativ tilnærming, hvor data ble innhentet gjennom semi-strukturerte intervju med fire helsesykepleiere og fire vernepleiere, ansatt i tre ulike kommuner. Innhentet datamateriale ble analysert i tråd med Malteruds (2021) systematiske tekstkondensering. Resultater: Våre funn indikerer at både helsesykepleier og vernepleier anså et velfungerende tverrfaglig samarbeid som essensielt for å forebygge psykiske vansker hos barn og unge. Informantene mente tiltak i kommunen måtte organiseres og struktureres ytterligere, slik at en kunne utøve helhetlige forebyggende tjenester ut til barn og unge. Faktorer informantene erfarte som fremmende for tverrfaglig samarbeid var; utvikling av felles mål, rolleavklaring og kjennskap til hverandres kompetanse, gode dialog og informasjonsflyt, relasjoner på tvers av instansene, de rette personene som var villige til å gjøre en innsats, god møtestruktur og en tydeligere forankring i ledelsen. Fravær av disse faktorene ville vanskeliggjøre samarbeidet og ha en hemmende effekt på det forebyggende arbeidet. Informantene opplevde å ikke arbeide forebyggende nok, og følte de drev med brannslukking. Det var et sterkt ønske fra informantene om mer tverrfaglig arbeid på Emne:MS1-306 Kandidatnummer: 103 & 189 Innlevering 15/5-24 systemnivå, for å nå ut til flere på et tidligere tidspunkt. Noe de også anså som et nødvendig tiltak i forhold til forebygging blant barn og unge. Konklusjon: Tverrfaglig innsats på tvers av etater er en sentral og viktig faktor for å forebygge psykiske vansker hos barn og unge. Til tross for gode planer og retningslinjer i kommunene er det enda en lang vei å gå for å nå de gode intensjonene. Organisatoriske og strukturelle forhold har en stor innvirkning på hvorvidt tverrfaglig samarbeid kan ha en forebyggende effekt for barn og unge i kommunene. Nøkkelord: Tverrfaglig samarbeid, forebygging, psykisk helse, barn og ungeen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSamarbeid i kommunen- tverrfaglig innsats for forebygging av psykiske plager hos barn og ungeen_US
dc.title.alternativeCollaboration in the municipality- interprofessional efforts to prevent mental health issues in children and young peopleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM S 1 - 3 0 6 - 1 M Aen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal