Lokalisering av ulike typer butikker og serveringsteder
Abstract
Meningen med denne masteroppgaven er å undersøke lokaliseringsmønsteret av ulike typer butikker og serveringsteder med utgangspunkt i Bergen og Haugesund. Studere hvor sensitiv de forskjellige typene butikker og serveringsteder i forhold til de fysiske og rommelige strukturene i Bergen, Haugesund, kjøpesentrene Amanda- og Lagunen. I tillegg til å finne ut hvordan klassifiseringen av de ulike typer butikker og serveringsteder i Bergen og Haugesund kan brukes til å nyansere “The theory of the natural movement economic process” fra Hillier mfl.
Lokaliseringsmønsteret for Bergen var at de fleste «ikke-kjede» butikker befinner seg to- og tre retningsforandringer fra Torgallmenningen, mens «kjede» butikker er lokalisert null- og en retningsforandringer fra Torgallmenningen. Dette lokaliseringsmønsteret er også til stede innenfor de ulike prisnivåene, og de fleste butikktypene. I Haugesund er de fleste «ikke-kjede» butikker lokalisert null- og en retningsforandringer fra Haraldsgata, mens de fleste «kjede» butikker er lokalisert i nærhet av Haraldsgata. Innenfor de ulike butikktypene er lokaliseringsmønsteret for de som er «kjede» avhengig av hvilken type butikk det er om de er lokalisert null- og en retningsforandringer, eller to retningsforandringer fra Haraldsgata. Innenfor de ulike prisnivåene er de som er «kjede» lokalisert to retningsforandringer fra Haraldsgata, og de som er «ikke-kjede» er lokalisert null retningsforandringer fra Haraldsgata. Studien viser også at noen typer butikker og serveringsteder er mer følsomme ovenfor visse fysiske og romlige strukturer enn andre. Dette gjelder butikker og serveringsteder som er «ikke-kjede», dyre restauranter, byggevareforhandlere og forhandlere av biler/andre maskiner og turistbutikker. Klassifiseringen av butikker og serveringsteder kan brukes til å nyansere «The theory of the natural movement economic process” fra Hillier mfl. gjennom å få frem ulike nyanser for lokaliseringsmønsteret for ulike typer butikker og serveringsteder, som ellers ikke hadde vært mulig å få frem. Metodene som er brukt er space syntax, 2-stegs analyse, mikroskalaanalyser, stedsanalysene MXI, Spacematrix og gateprofiler, og bruk av Google for klassifisering av ulike kategorier og typer av butikker og serveringsteder. The purpose of this master's thesis is to examine the location pattern of different types of shops and establishments, in Bergen and Haugesund. The aim is to study how sensitive the different types of shops and restaurants are in relation to the physical and spatial structures in Bergen, Haugesund, the Amanda and Lagunen shopping centres. In addition the findings from the categorization of the various types of shops and restaurants in Bergen and Haugesund is used to nuance "The theory of the natural movement economic process" from Hillier et al.
The location pattern of shops for Bergen shows that most "non-chain" stores are located two and three direction changes from Torgallmenningen, while "chain" stores are located zero and one direction changes from Torgallmenningen. This localization pattern is also present within different price levels, and most store types. In Haugesund, most "non-chain" stores are located zero and one direction changes from Haraldsgata, while most "chain" stores are located close to Haraldsgata. Within the different types of stores, the location pattern for those that are "chains" depends on which type of store it is, whether they are located zero and one direction changes, or to direction changes from Haraldsgata. Within the various price levels, those that are "chain" are located to changes of direction from Haraldsgata, and those that are "non-chain" are located to zero and one direction changes, from Haraldsgata. The study also shows that some types of shops and restaurants are more sensitive to certain physical and spatial structures than others. This applies to "non-chain" shops and catering establishments, pet restaurants, building materials dealers and dealers in cars/other machinery and tourist shops. The categorization of shops and establishments can be used to nuance "The theory of the natural movement economic process" from Hillier et al. by bringing out different nuances for the location pattern for different types of shops and catering establishments, which would otherwise not have been possible to bring out. The methods used are space syntax, 2-step analysis, microscale analyses, the location analyzes MXI, Spacematrix and street profiles, and the use of the Google for the classification of different categories and types of shops and establishments.
Description
Masteroppgave i areal og eiendom.
Fakultet for teknologi, miljø- og samfunnsvitskap/ Institutt for byggfag/ Høgskulen på Vestlandet.