dc.contributor.author | Søvik, Anna Christina Dahl | |
dc.date.accessioned | 2024-08-23T07:59:33Z | |
dc.date.available | 2024-08-23T07:59:33Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3147737 | |
dc.description | Master i klinisk sykepleie. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Studentveiledningen som foregår i intensivavdelingene, vil være av betydning for intensivsykepleiestudenters totale læringsutbytte. Tidligere forskning og teori viser til at en veiledningspraksis som vektlegger refleksjon, vil være av betydning for at studenter i klinisk praksis skal utvikle sin kompetanse og få et bedret læringsutbytte. Imidlertid avdekkes det kunnskapshull om intensivsykepleiestudenters refleksjon tilknyttet praksisveiledning i intensivavdelingen. Derfor vil det være av relevans å få økt forståelse for dagens veiledningspraksis i intensivavdelingen, med fokus på intensivsykepleiestudenters refleksjonsprosess.
Hensikt: Studiens hensikt er å utforske hvilke erfaringer og opplevelser intensivsykepleiestudenter har med refleksjon i veiledningssituasjoner i sine praksisstudier på intensivavdelingen.
Metode: I denne studien er det anvendt kvalitativ metode med en hermeneutisk tilnærming. Det er gjennomført semistrukturerte individuelle dybdeintervju med seks autoriserte sykepleiere som tar videreutdanning/masterstudium i intensivsykepleie ved en høgskole i Norge. Analyse av innhentet datamateriale har foregått med refleksiv tematisk analyse, inspirert av Braun og Clarke.
Resultater: Fire hovedtema ble identifisert gjennom analysen: «Veiledning i intensivpraksis bør balansere mellom refleksjon og praktisk ferdighetstrening», «Refleksjon med veileder har stor betydning for læring», «Veiledning som fremmer refleksjon» og «Utfordringer og hindringer»
Konklusjon: Studiens funn indikerer behov for at veiledning i intensivpraksis supplerer praktisk ferdighetstrening med refleksjon. Intensivsykepleiestudentene belyste gjennom sine erfaringer og opplevelser at refleksjon med veileder spiller en sentral rolle for læring. Intensivsykepleiestudentene har erfart at veileder fremmet deres mulighet til refleksjon ved å oppnå trygghet i veiledningsrelasjonen, skape dialog, vise interesse og gi rom for deres tanker Emnekode: MKS591 Kandidatnummer: 173 Innleveringsfrist: 24.05.2024 og vurderinger. Det ble også trukket frem erfaringer som viser til utfordringer og hindringer for refleksjonsmuligheter med veileder, som inkluderte veileders manglende vilje til dialog, vurderingspress, i tillegg til hektiske arbeidshverdager, bestående av akutte og komplekse pasientsituasjoner. I denne sammenheng pekes det derfor på et forbedringspotensial i dagens veiledningspraksis i intensivavdelingen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | sykepleie | en_US |
dc.subject | anestesi | en_US |
dc.subject | intensivsykepleiestudenter | en_US |
dc.subject | erfaringer | en_US |
dc.subject | refleksjon | en_US |
dc.subject | veiledning | en_US |
dc.subject | praksisstudier | en_US |
dc.subject | intensivavdeling | en_US |
dc.title | Reflekterende veiledning i praksisstudier på intensivavdelingen. En kvalitativ studie av intensivsykepleiestudenters erfaringer og opplevelser | en_US |
dc.title.alternative | Reflective Supervision in Intensive Care Unit Practicums. A Qualitative Study of Intensive Care Nursing Students’ Experiences and Perceptions | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MKS591 | en_US |