Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSøvik, Anna Christina Dahl
dc.date.accessioned2024-08-23T07:59:33Z
dc.date.available2024-08-23T07:59:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3147737
dc.descriptionMaster i klinisk sykepleie. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Studentveiledningen som foregår i intensivavdelingene, vil være av betydning for intensivsykepleiestudenters totale læringsutbytte. Tidligere forskning og teori viser til at en veiledningspraksis som vektlegger refleksjon, vil være av betydning for at studenter i klinisk praksis skal utvikle sin kompetanse og få et bedret læringsutbytte. Imidlertid avdekkes det kunnskapshull om intensivsykepleiestudenters refleksjon tilknyttet praksisveiledning i intensivavdelingen. Derfor vil det være av relevans å få økt forståelse for dagens veiledningspraksis i intensivavdelingen, med fokus på intensivsykepleiestudenters refleksjonsprosess. Hensikt: Studiens hensikt er å utforske hvilke erfaringer og opplevelser intensivsykepleiestudenter har med refleksjon i veiledningssituasjoner i sine praksisstudier på intensivavdelingen. Metode: I denne studien er det anvendt kvalitativ metode med en hermeneutisk tilnærming. Det er gjennomført semistrukturerte individuelle dybdeintervju med seks autoriserte sykepleiere som tar videreutdanning/masterstudium i intensivsykepleie ved en høgskole i Norge. Analyse av innhentet datamateriale har foregått med refleksiv tematisk analyse, inspirert av Braun og Clarke. Resultater: Fire hovedtema ble identifisert gjennom analysen: «Veiledning i intensivpraksis bør balansere mellom refleksjon og praktisk ferdighetstrening», «Refleksjon med veileder har stor betydning for læring», «Veiledning som fremmer refleksjon» og «Utfordringer og hindringer» Konklusjon: Studiens funn indikerer behov for at veiledning i intensivpraksis supplerer praktisk ferdighetstrening med refleksjon. Intensivsykepleiestudentene belyste gjennom sine erfaringer og opplevelser at refleksjon med veileder spiller en sentral rolle for læring. Intensivsykepleiestudentene har erfart at veileder fremmet deres mulighet til refleksjon ved å oppnå trygghet i veiledningsrelasjonen, skape dialog, vise interesse og gi rom for deres tanker Emnekode: MKS591 Kandidatnummer: 173 Innleveringsfrist: 24.05.2024 og vurderinger. Det ble også trukket frem erfaringer som viser til utfordringer og hindringer for refleksjonsmuligheter med veileder, som inkluderte veileders manglende vilje til dialog, vurderingspress, i tillegg til hektiske arbeidshverdager, bestående av akutte og komplekse pasientsituasjoner. I denne sammenheng pekes det derfor på et forbedringspotensial i dagens veiledningspraksis i intensivavdelingenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsykepleieen_US
dc.subjectanestesien_US
dc.subjectintensivsykepleiestudenteren_US
dc.subjecterfaringeren_US
dc.subjectrefleksjonen_US
dc.subjectveiledningen_US
dc.subjectpraksisstudieren_US
dc.subjectintensivavdelingen_US
dc.titleReflekterende veiledning i praksisstudier på intensivavdelingen. En kvalitativ studie av intensivsykepleiestudenters erfaringer og opplevelseren_US
dc.title.alternativeReflective Supervision in Intensive Care Unit Practicums. A Qualitative Study of Intensive Care Nursing Students’ Experiences and Perceptionsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMKS591en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal