Lederskap av Laboratorieledere En kvalitativ studie om lederskap blant førstelinjeledere i medisinske laboratorier i Norge
Abstract
Tema og formål: Temaet for denne masteroppgaven er lederskap av ledere i medisinske laboratorier i Norge. Denne studien vil undersøke hvordan førstelinjeledelsen i dagpraksis på laboratorier er. Bakgrunnen for studien er innføringen av enhetlig ledelse på sykehus som åpnet for at bioingeniør også kan være leder for alle yrkesgrupper i medisinske laboratorier. Men nå er det mangel på bioingeniører i Norge. Studien vil innhente mer kunnskap om ledelse i lavere hierarkiske nivåer i medisinske laboratorier i norske sykehus. Og ettersom offentlige laboratorievirksomheter er del av et helseforetak, betraktes denne studien også som studie om ledelse på sykehus. Problemstillingen for studien er «Hva preger ledelse i laboratoriesammenheng og hvilken betydning har fagbakgrunn for utøvelse av deres lederskap?
Metode: Denne studien har et kvalitativt design. Til sammen gjennomførte jeg fire dybdeintervjuer med førstelinjeledere av ulike laboratoriespesialiteter i helseforetak. Laboratoriespesialiteter som er representert i studien er patologi, mikrobiologi, klinisk biokjemi og en mindre laboratorieenhet.
Funn: Funn i denne studien tyder på at lederoppgaver for førstelinjeleder har en viss flyt og varierende arbeidsoppgaver gjennom dagen. Hovedsakelig består den av å ivareta medarbeidere, få turnus til å gå opp, planlegging og oppfølging av faglig arbeid, rapportering og dokumentasjonsarbeid og andre administrative oppgaver. Laboratorieledere har dermed hybride lederoppgaver. Funnene viser også at ledernes måte å få innflytelse over sine ansatte på, er ved å prøve å motivere dem mot laboratoriets mål. Funnene viser at som førstelinjeleder i medisinske laboratorier er det viktig å ha en helsefaglig utdanning, og at deres fagbakgrunn er av betydning når det gjelder å lede et medisinsk laboratorium. Funnene viser også at disse lederne mener at deres bakgrunn som bioingeniør bidrar til å styrke sin legitimitet som leder. Funnene viser også at bioingeniørbakgrunn fremstår som førsteprioritet blant laboratorielederne. Men andre helseprofesjoner som leger, molekylærbiologer og sykepleiere kunne også fungere som leder dersom de hadde kjennskap til laboratoriedrift og måten laboratoriepersonell arbeider på.
Konklusjon: Med denne studien konkluderer jeg med at ledelse i medisinske laboratorier preges av hybridledelsespraksis. Laboratorieledere kombinerer ulike aspekter som leadership, management logikk, faglig logikk og neo-byråkratisk logikk i utøvelse av sitt lederskap. Det vil si at lederoppgaver er hybride og at laboratorieledere bruker sin fagkunnskap som fagperson i utøvelsen av sitt lederskap. Den fagbakgrunnen som trengs som førstelinjeledere i medisinske laboratorier er, ifølge de intervjuede laboratorielederne, bioingeniørbakgrunn. Men andre helseprofesjoner kunne også ha fungert som førstelinjeleder i enkelte typer laboratorier.
Description
Masterstudium i organisasjon og ledelse, med spesialisering i helse- og velferdsledelse
Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt for samfunnsvitenskap